Reading is sexy ♥

The chaos challenge? En ny utmaning

Jag smög runt på Goodreads på förmiddagen och kom så småningom in på en tysk blogg. Där hittade jag en utmaning jag aldrig sett förut men som såg oerhört spännande ut. Den heter The Chaos Challenge och går ut på att läsa böcker enligt specifika egenskaper eller riktlinjer. Det finns 35 individuella punkter men för att delta måste man bara hinna med 20 av dessa. Givetvis får en bok bara förekomma en enskild gång på listan.

Eftersom utmaningen är på tyska har jag översatt den genom google translate och modifierat den till att passa svenska läsare. Vissa punkter tyckte jag var så pass lika andra, eller för specifika för tyska läsare, att jag har ändrat på dem. Dessa punkter gäller främst tyska förlag som inte existerar i Sverige än för de som läser på tyska. Här finns originalutmaningen för referens.

Edit: Startdatumet är 1 mars men jag tänker, i nuläget, räkna hela årets läsning. Då kanske det är större chans att jag kan klara av utmaningen. Okej, Jag insåg att jag läser för snabbt och kommer snart att ha klarat utmaningen om jag räknar från årets början. Därför börjar även jag från 1 mars.

Böcker (17)

1. Läs en bok vars originaltitel är på svenska.
Done! [Vem är Björn och Vem är Benny? av Fredrik Lindström och Hasse Pihl]
2. Läs en bok som är skriven av en nu avliden författare.
Done! [Rickard III av William Shakespeare]
3. Läs den sista delen av en trilogi eller serie.
4. Läs en bok med två personer på omslaget.
Done! [Dubliners av James Joyce]
[Kommentar: Jag har valt fel omslag. På mitt är det två öldrickande herrar]
5. Läs en bok som publiceras 2007.
6. Läs en bok vars titel består av tre ord (som till exempel Sagan om Ringen).
Done! [The Miserable Mill av Lemony Snicket]
7. Läs den första volymen av en serie eller trilogi.
Done! [Liftarens Guide till Galaxen av Douglas Adams]
8. Läs en bok som handlar om vampyrer.
Done! [Club Dead av Charlaine Harrs]
9. Läs en bok som har över 600 sidor.
10. Läs en bok vars författare har ett M i för-och efternamn.
Done! [For One More Day av Mitch Albom]
11. Läs en bok vars omslag är mestadels rosa.
12. Läs en bok med ett par på omslaget (ett romantiskt par, jfr. fjärde punkten).
13. Läs en bok med träd på omslaget.
Done! [Visitation av Jenny Erpenbeck]
14. Läs en bok från ett, för dig, nytt förlag.
Done! [The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry av Rachel Joyce]
15. Läs en bok som snart kommer på film (under 2013 eller 2014).
Done! [Percy Jackson and the Sea of Monsters av Rick Riordan]
16. Läs en bok som har mindre än 300 sidor.
Done! [Terra Nullius av Sven Lindqvist]
17. Läs en bok som publicerades under 2013.
18. Läs en bok som handlar om älvor eller alver.
19. Läs en bok med en av de fyra elementen på omslaget.
Done! [The Wide Window av Lemony Snicket]
20. Läs en bok som är skriven av en författare under 30 år.
Done! [The Selected Works of T.S. Spivet av Reif Larsen]
21. Läs en bok med ”The” i början av titeln.
Done! [The Reptile Room av Lemony Snicket]
22. Läs en bok som handlar om demoner eller andar.
23. Läs en bok vars titel innehåller sju ord (jfr. sjätte punkten).
Done! [The Five People You Meet in Heaven av Mitch Albom]
24. Läs en dystopi.
25. Läs en bok vars omslag är mestadels röd.
26. Läs en (översatt) bok vars omslag är samma som originalet.
Done! [Stolthet och Fördom och Zombier av Seth Grahame-Smith]
27. Läs en bok om tidsresor (som till exempel Tidsresenärens Hustru).
Done! [Livet, Universum och Allting av Douglas Adams]
28. Läs en bok vars huvudperson har speciella kunskaper/egenskaper/krafter.
Done! [Slakthus 5 av Kurt Vonnegut]
29. Läs en debutroman.
30. Läs en fristående bok.
Done! [Hornsgatan av Ernst Brunner]
31. Läs en bok utan människor på omslaget.
32. Läs en bok vars omslag är mestadels vit.
Done! [Factotum av Charles Bukowski]
33. Läs en bok som publicerades 2012.
Done! [More Baths, Less Talking av Nick Hornby]
34. Läs en bok som i originalspråk varken är svenskt eller engelskt.
Done! [Älskaren av Marguerite Duras]
35. Läs en bok om änglar.

22/20 (35)

Standard

46 reaktioner på ”The chaos challenge? En ny utmaning

  1. Ping: Kaos-utmaningen! | Bokmalande

  2. Ping: Kaosutmaningen - C.R.M. Nilsson

  3. Ping: Kaosutmaningen | Lottens Bokblogg

  4. Ping: Kaosutmaningen | bokdamenblog

  5. Ping: Jag vill också. Eller inte. Kanske. Eller?! | litteraturkvalster & småtankar

  6. Ping: TidningsIda » En annorlunda och rolig utmaning

  7. Ping: Kaos er din venn « Mirthful’s bookblog

  8. Den här utmaningen har ju fått enorm spridning, känns som om jag är den enda som inte är med. Men det får jag nog ta och ändra på snart! 😉

  9. Ping: Okej, så, kaosutmaningen exploderade… | How hollow heart and full

  10. Ping: Kaosutmaningens ground zero. Eller ja, ground mars. | litteraturkvalster & småtankar

  11. Ping: The Chaos Challenge | Kajsas bokblogg

  12. Ping: Kaosutmaning på G - enligt O

  13. Ping: Den kaotiska utmaningen – Fiktiviteter

  14. Ping: Kaosutmaning | Tant Augustas tekopp

  15. Ping: Jag hänger också på Kaosutmaningen | PocketBlogg

  16. Ping: The chaos challenge | Ms Westling

  17. Ping: Hur går det med kaosutmaningen för er alla? | How hollow heart and full

  18. Ping: Summering av utmaningar 2013: Kaosutmaningen | Lottens Bokblogg

  19. Ping: Hur det har gått med kaoset – sammanfattning | bokdamenblog

  20. Ping: Tema: Västerbotten | - | Bokblomma

Lämna en kommentar