Reading is sexy ♥

Stolthet och Fördom och Zombier av Jane Austen och Seth Grahame-Smith (2009)

Jane Austen (4)Titel: Stolthet och Fördom och Zombier
Författare: Jane Austen och Seth Grahame-Smith
Utgivningsår: 2009
Bokförlag: Månpocket
Sidantal: 315
Språk: Svenska
ISBN: 978-91-7001-786-5
Betyg: 3 av 7
Länkar: [Goodreads] [Adlibris]

Baksidestext: ”Det är en allmänt erkänd sanning att en zombie som åtnjutit hjärna kommer att vilja ha mer hjärna.” Så inleds Stolthet och Fördom och Zombier, en utökad utgåva av den älskade Jane Austen-romanen fulländats med hel nya, lemlästade zombiemardrömsscener. När berättelsen tar sin början har England sedan länge levt under hotet från den märkliga farsoten – de döda envisas med att återvända till livet. Vår hetlevrade hjältinna Elizabeth Bennet är fast besluten att utrota zombieplågan, men distraheras av den högfärdige och arrogante Mr Darcys ankomst. Det som följer är en förtjusande, väluppfostrad komedi med mängder av civiliserat munhuggande mellan de två unga älskande – och än mer våldsamt huggande på det bloddrypande slagfältet. Kommer Elizabeth att övervinna Satans avföda? Kommer hon att segra över de sociala fördomarna hos det klassmedvetna, besuttna samhällsskiktet? Komplett med romantik, hjärtesorg, svärdskamp, kannibalism och tusentals ruttnande lik förvandlar Stolthet och Fördom och Zombier ett av världslitteraturens mästerverk till något du faktiskt vill läsa.

Tankar och åsikter: Jag vet egentligen inte vad det var jag förväntade mig av den här boken. Det enda jag vet är att jag inte fick det jag ville. Stolthet och Fördom och Zombier kan beskrivas, i all rätt skulle jag vilja säga, som Jane Austen möter zombier och alla går på crack. Författaren Seth Grahame-Smith, som ansvarar för hela zombie-delen, har egentligen bara lagt till zombier till originalhandlingen med några få extra scener som egentligen inte bidrar till handlingen. Jag förväntade mig snarare en omskrivning av Stolthet och Fördom så till den grad att den helt snarare på, vad karaktärerna kallar, de onämnbara. Så som boken är i dag är det mer ett sidospår till triangeldramat mellan Elizabeth, Mr Darcy och Miss Bingley. Förvisso gillar jag den delen även i den här versionen, men det var inte därför jag ville läsa den, jag ville läsa om zombier på 1800-talet. Jag måste säga att jag är lite besviken, faktiskt. Boken gav ett allt för oseriöst intryck.

En annan sak som jag egentligen inte gillade då jag läste boken var Grahame-Smiths språk. Det är tydligt att han har försökt vara Austens språk så trogen som möjligt men han har, enligt mig, misslyckats med den uppgiften. Austens 1800-talsspråk och Grahame-Smiths lediga och moderna språk krockar med varandra. Han saknar den högdragna attityden i sitt språk och tappar med det karaktärernas sätt att vara och interagera med varandra. Hans version av karaktärerna blir nästan löjliga som en följd. Han saknar dessutom Austens förlöjligande av 1800-talets sociala hyckleri. Det får inte samma betydelse i Stolthet och Fördom och Zombier eftersom det är allt för uppenbart att Grahame-Smith är en modern människa med begränsad insyn i den världen. Jag tror att om han bara hade satsat mer på zombie-delen så hade han kunnat vrida även den sociala aspekten till sin fördel. Det hade åtminstone varit en mer underhållande bok, tror jag.

En tredje sak som jag inte riktigt begrep mig på var omständigheterna kring varför zombier existerade. Det hela var mycket vagt men jag kan tänka mig att det ska reflektera karaktärernas vetskap om omständigheterna. Det verkar däremot vara allmänt vedertaget att fullända kampsportstekniker och vapenkunskap. Det verkar heller inte vara allt för ovanligt att skicka iväg sina barn till Kina eller Japan för att bli tränade av riktiga mästare. Hela Asien-delen av Stolthet och Fördom och Zombier var mycket märklig och kändes oerhört malplacerat. Jag vet inte om jag kommer att läsa någon annan bok av det här slaget. Jag tror i alla fall att jag inte kommer att göra det om Seth Grahame-Smith har skrivit den.

Standard

4 thoughts on “Stolthet och Fördom och Zombier av Jane Austen och Seth Grahame-Smith (2009)

  1. Pingback: The chaos challenge? En ny utmaning | How hollow heart and full

  2. Jag kunde inte heller låta bli att läsa den här – hallå, med den titeln – men blev också lite besviken, jag tycker han gjort det oerhört enkelt för sig och egentligen är det mest ett hafsverk. Synd, för ursprungsidén är ju lysande!

  3. Pingback: Månadsrapport för juni 2013 | How hollow heart and full

Kommentera

