Reading is sexy ♥

The Five People You Meet in Heaven av Mitch Albom (2003)

Mitch Albom (2)Titel: The Five People You Meet in Heaven
Författare: Mitch Albom
Utgivningsår: 2003
Bokförlag: Sphere
Sidantal: 208
Språk: Engelska
ISBN: 978-0-7515-3614-0
Betyg: 5 av 7
Länkar: [Goodreads] [Adlibris]

Baksidestext: On his eighty-third birthday, Eddie, a lonely war veteran, dies in a tragic accident trying to save a little girl from a falling cart. With his final breath, he feels to small hands in his – and then nothing. He awakens in the afterlife, where he learns that heaven is not a lush Graden of Eden but a place where your earthly life is explained to you by five people who were in it. These people may have been loved ones or distant strangers. Yet each of them changed your path for ever.

Tankar och åsikter: Jag läste nyligen Mitch Alboms For One More Day och kan inte låta bli att jämföra de två böckerna som, trots att de fokuserar på två separata historier, ändå diskuterar likartade frågor om livet och döden. For One More Day (hädanefter kallar jag den för FOMD) var mitt första möte med författaren och jag tror faktiskt att den har satt standarden för hur jag ser på hans andra böcker. Jag är mer splittrad i mina tankar när det kommer till ett omdöme för The Five People You Meet in Heaven (hädanefter kallad TFPYMIH). Jag har valt att sätta ett rätt så högt betyg på boken eftersom jag gillade historien om Eddie och själva formatet på boken. Till skillnad från FOMD så har TFPYMIH en mer välutvecklad bakgrundshandling. Det är den som utgör grunden för hela boken trots allt. Handlingen i FOMD hoppade betydligt mer mellan åren och det var svårare att kartlägga vem Charley egentligen var. Det är däremot inga problem med Eddie och vi kan ganska snabbt måla upp en bild av honom. Det känns även, på något vis, som att det var mer handling på sidorna i TFPYMIH och med det var den inte lika lättläst. Det är trots det en sådan bok som man kan läsa på bara några timmar utan problem. Jag skulle däremot inte påstå att jag föredrar den ena boken framför den andra. De har båda sina syften att fylla och behöver nog vara skriva i de format de har. Det skulle inte fungera att berätta historierna på något annat sätt. Om ni förstår vad jag menar.

Jag kan däremot känna att Eddies vistelse i himlen stundvis är allt för slumpmässig. Det är bra att de fem människorna han möter inte nödvändigtvis måste vara en familjemedlem eller släkting utan att de även kan vara en främling som funnits i hans liv helt omedvetet för honom själv. Om de fem människorna han mött enbart varit familjemedlemmar hade det varit för klichéartat tror jag. En annan sak som jag hade svårt för är att TFPYMIH är så uttalat religiös och spiritualistisk. Jag vet inte varför men som icke-troende hade jag svårt för att godta vissa skeenden i boken. Jag tycker att författarens egna tro sken igenom allt för mycket vid flera tillfällen för att jag skulle kunna njuta av boken till fullo. Missförstå mig inte, jag gillade boken och tycker att dess teman är intressanta, men ibland blev det lite mycket.Det fanns däremot en hel rad med fina citat i boken som jag gillade. Ett av mina favoriter är:

”No life is a waste,” the Blue Man said. ”The only time we waste is the time we spend thinking we are alone.”

Det finns en fin lärdom i det tycker jag. Jag har fortfarande Tuesdays with Morrie av samma författare oläst i bokhyllan. Jag tror däremot att det kommer att ta ett tag innan jag läser den. Nu ska jag istället ge mig in på Bukowski. Det var ett tag sedan.

Standard

4 thoughts on “The Five People You Meet in Heaven av Mitch Albom (2003)

  1. Pingback: The chaos challenge? En ny utmaning | How hollow heart and full

  2. Pingback: Köpstopp: min första månad med projekt kill hyllvärmare | How hollow heart and full

  3. Pingback: Månadsrapport för mars 2013 | How hollow heart and full

Kommentera

