Reading is sexy ♥

Top Ten Tuesday: att läsa i vår

Random (13)Jag tänker för första gången delta i The Broke and the Bookish Top Ten Tuesday. Utmaningen går ut på att lista tio böcker eller författare i ett visst tema varje tisdag. Denna tisdag vill The Broke and the Bookish att vi ska lista vårens att-läsa-lista. Det kan antingen vara böcker från bokhyllan eller helt nya böcker som släpps under våren. Apropå Top Ten Tuesday så har jag förresten funderat på om det är möjligt att delta i en ny utmaning varje veckodag. Det känns som att det finns hur många utmaningar som helst att delta i. Musing Mondays på måndagar, Top Ten Tuesday på tisdagar, Waiting on Wednesday på onsdagar, Bokbloggsjerka som börjar på fredagar och sträcker sig över helgen, En smakebit på søndag på söndagar och Tematrio som sträcker sig över hela veckan. Jag kan däremot inte hitta en utmaning specifikt för torsdagar eller lördagar. Känner ni till några?

Hur som helst. Jag har, som jag tidigare berättat om, köpstopp och siktar på att läsa så många böcker som möjligt från bokhyllan. Jag har 117 olästa böcker just nu och ska försöka vara nere 100 böcker innan våren är slut. Definitionen av vår är ganska varierande beroende på var man bor. Vår för mig börjar någon gång i April och slutar sista maj.Vi har fortfarande för mycket snö för att det ska kunna anses som vår. Liksom C.R.M. Nilsson, har jag heller inga planer huggna i sten. Jag får ångest av för mycket planer och gillar att improvisera och spontanläsa. Eftersom jag däremot försöker att hålla mig till månadsteman ska jag läsa facklitteratur i april och klassiker i maj. Några böcker böcker som jag är intresserad av att läsa inom dessa kategorier är:

Facklitteratur

Jag skulle vilja läsa Harry Martinson: Naturens, Havens och Rymdens Diktare av Karl-Olof Andersson (ingen Goodreads-sida tyvärr). Det är en kort bok om Martinsons författarskap och, trots att jag föredrar Moa Martinson framför sin man, jag känner att jag behöver veta mer om honom. Just nu betyder han inte så mycket för mig mer än att jag uppskattar hans poesi och berättarstil. Jag skulle även vilja läsa The Canon: The Beautiful Basics of Science av Natalie Angier. Jag lever inte under några som helst illusioner om att boken är lämplig som referens eller för undervisning. Jag har enbart dragits till det vackra omslaget och intresset för en slags popkulturell version av naturvetenskap. Det är lite av min kryptonit tror jag. Jag skulle även vilja läsa Simulacra and Simulation av Jean Baudrillard som jag egentligen inte vet varför jag äger. Jag kan tänka mig att boken är lite över mitt huvud så vi får se hur det går med den. Om inte annat får jag lägga undan den till en annan gång. Jag skulle vilja läsa We Need to Talk About Kelvin: What Everyday Things Tell Us About the Universe av Marcus Chown som jag köpte enbart på grund av den underbara titeln. Liksom med Angiers bok faller denna inom ramen för min kryptonit. Jag har däremot bläddrat i den och tycker att det lilla jag läst varit intressant. Den sista facklitterära boken jag skulle vilja läsa är Strindbergs Skugga i Nordens Paris av Ulf Peter Hallberg. Den släpptes 2012 och är på gränsen inte en hyllvärmare då jag köpte den på slutet av året. August Strindberg är även han en slags kryptonit för mig. Jag ogillar honom som människa, han verkar ha varit riktigt hemsk på alla möjliga sätt, men samtidigt så fascineras jag av honom. Jag gillar att läsa hans böcker och jag gillar att läsa om honom.

Klassiker

En klassiker som jag inte riktigt kan förstå att jag inte läst tidigare är Unga Kvinnor av Louisa May Alcott. Jag köpte en box för något år sedan, uppväxtklassiker heter den, där Unga Kvinnor ingick. Jag vet inte riktigt varför jag inte har läst den än. Det är en sådan där bok som många har som antingen favoritklassiker eller favoritbok överhuvudtaget. Om jag inte läser den i maj så kommer jag att försöka klämma in den i något annat tema, tror jag. Shakespeare and Company av Sylvia Beach är egentligen ett impulsköp på en tidigare bokrea. Jag drogs till titeln utan att kunna något om den eller författaren. Så här i efterhand har jag förstått att Shakespeare and Company är en riktigt populär klassiker. Jag tror inte att boken kostade mig just något då jag köpte den. En kortare bok som länge stått oläst i bokhyllan är A Journal of the Plague Years av Daniel Defoe. Jag vet inte varför men jag irriterar mig verkligen på att den står oläst i min bokhylla. Jag förstår inte riktigt varför jag inte läst den ännu. The Sound and the Fury av William Faulkner köpte jag på ett antikvariat för något år sedan och har sedan dess blivit avskräckt från att läsa den då jag hört att det är Faulkners svåraste bok. Den ska bli läst. Det ska den. Den sista boken som jag planerar att läsa i maj är The Phantom of the Opera av Gaston Leroux. Jag började att läsa den för några år sedan men läste aldrig ut den. Varför vet jag inte men det känns på något vis fel eftersom min favoritmusikal är baserad på boken. Den är heller inte särskilt lång och därför tänkte jag passa på att läsa den under klassikermånaden.

Standard

6 thoughts on “Top Ten Tuesday: att läsa i vår

  1. Har bara läst Unga kvinnor och vet att jag gillade den när jag var yngre så fick tag i den på engelska till min läsplatta så tänkte läsa om den snart:)

Kommentera

