Reading is sexy ♥

Slakthus 5 av Kurt Vonnegut (1969)

Kurt Vonnegut (1)Titel: Slakthus 5
Författare: Kurt Vonnegut
Utgivningsår: 1969
Bokförlag: Pan
Sidantal: 224
Språk: Svenska
ISBN: 91-7263-627-0
Betyg: 5 av 7
Länkar: [Goodreads] [Adlibris]

Baksidestext: Slakthus 5 är en av våra största antikrigsböcker som utspelar sig under de allierades bombningar av Dresden i slutet av andra världskriget. Billy Pilgrim som var amerikansk krigsfånge i staden återvänder hem men blir kidnappad av utomjordingar. De för honom till planeten Tralfamadore där han lär sig dödens och tidens hemligheter. Kurt Vonnegut var själv krigsfånge i Dresden då staden bombades. Räknat i antalet döda var bombningen minst lika förödande som Hiroshimabomben. Bombningen av Dresden hade heller ingen som helst militär betydelse.

Tankar och åsikter: Jag är kluven i frågan om huruvida jag gillar Slakthus 5 eller inte. Å ena sidan tycker jag att det var en jättespännande och rolig bok, å andra sidan kan jag inte riktigt förstå den. Om jag ska vara ärlig var jag inte riktigt förtjust i historien om Billy Pilgrim eller själva karaktärerna. Jag kunde inte riktigt sympatisera med varken Billy, hans krigskompisar, familjen eller släkten. Och andra sidan känns de alla mindre viktiga i sammanhanget antikrigsroman. Det är själva historien bakom historien som en vill komma åt. Det är, måste jag däremot erkänna, intressant med bombningen i Dresden. Personligen kan jag inte så mycket om händelsen och det skulle vara intressant att veta mer.

Det viktiga i Slakthus 5 är frågorna om ödet och fri vilja. Premissen är att Billy blir bortförd av utomjordingar och under sin vistelse på den okända planeten får han reda på när och hur han ska dö. Billy är lite av en tidresenär och upplever händelser från sitt liv i en slumpvis ordning. Ena stunden är han mitt i krigets hetta, i andra stunden är han fastspänd en brittisk sjuksäng och så är han plötsligt i en bunker i Dresden. Vonnegut leker mycket listigt med huruvida det finns en fri vilja när Billy reser planlöst runt i sitt liv. Billy och utomjordingarna är nämligen fatalister och tror att fri vilja är en illusion. Han tänker ständigt på kommande händelser och är i princip ambivalent eftersom han ändå vet när och hur han ska dö.

Det är egentligen en ny typ av genre för mig och det var spännande att läsa Vonnegut igen efter ett sådant långt uppehåll. Trots att det fanns vissa saker jag inte gillade så skulle jag ändå påstå att Slakthus 5 är riktigt bra. Jag rekommenderar den!

Standard

6 thoughts on “Slakthus 5 av Kurt Vonnegut (1969)

  1. Pingback: For one more day av Mitch Albom | How hollow heart and full

  2. Jag läste den under gymnasiet (större delen av den i en busskur + i bussen på väg hem från skolan) och kände nog ungefär som du, vill jag minnas. Jag minns däremot inte speciellt mycket alls, bara att det var något med utomjordningar och Dresden… Numera vet jag rätt mycket om bombningarna i Dresden, så det känns ju extra roligt därför.

  3. Pingback: The chaos challenge? En ny utmaning | How hollow heart and full

  4. Pingback: Köpstopp: min första månad med projekt kill hyllvärmare | How hollow heart and full

  5. Pingback: Månadsrapport för mars 2013 | How hollow heart and full

Kommentera

