Reading is sexy ♥

Factotum av Charles Bukowski (1975)

Charles Bukowski (1)Titel: Factotum
Författare: Charles Bukowski
Utgivningsår: 1975
Bokförlag: Linderlöw Förlag
Sidantal: 202
Språk: Svenska
ISBN: 91-88144-68-2
Betyg: 4 av 7
Länkar: [Goodreads] [Adlibris]

Baksidestext: Charles Bukowskis unga alter ego Henry Chinaski, åker från delstat till delstat, som i en road-movie, till New Orleans och New York och så tillbaka till Kalifornien, från kust till kust. Tar ett ströjobb och får sparken, lever av bara fan. Drar ner brallorna på den amerikanska drömmen. Det går inte att värja sig. Och nu har boken blivit film, med Matt Dillon i rollen som Henry Chinaski. Factotum är Charles Bukowskis andra roman. Just titeln Factotum betyder manlig ensam tjänare, en allt i allo.

Tankar och åsikter: Det kommer att bli en kort recension på Factotum. Jag har egentligen inte så mycket att säga och mina åsikter säger nog mer emot varandra än gör nytta. Jag kan börja med det positiva och avsluta med det mindre positiva. Jag gillar den bild av det amerikanska samhället som Bukowski beskriver. Den smutsiga, billiga och tragiska verkligheten är många gånger mycket mer intressant än den vackra och perfekta sidan. Bukowski gör det även på ett sådant avskalat och brutalt sätt som inte är så vanligt längre. Vi möter alla slags människotyper från samhällets botten i Factotum. Hemlösa, prostituerade, alkoholister, knarkare, brottslingar, hårt arbetande människor som knappt tjänar pengar så att de har tak över huvudet. Jag kan däremot inte leva utan böcker om vackrare och vanligare ämnen. Det skulle vara för jobbigt att bara läsa den typen av böcker som Bukowski skriver.

Det jag däremot inte riktigt gillade med Factotum, till skillnad från hans noveller och poesi, är hur grymt överdriven och mallig han är när det kommer till hur mycket han dricker och ligger med kvinnor. Givetvis bidrar det till den bild av Amerika som beskrivs i boken men samtidigt kan jag tycka att Bukowski lider av en slags hybris i sina beskrivningar av sig själv. Jag har svårt att tro att han fick ligga så mycket som han fick i boken. Hela fixeringen på kvinnor och sex blir dessutom ganska tradigt under bokens gång. Det bästa i Factotum är Chinaskis ständiga sökande efter ett jobb som passar hans grymt dåliga arbetsmoral. Factotum är inte den bästa av Bukowskis böcker men det är heller inte en så dålig bok. Den är medelmåttig. Jag rekommenderar istället att alla läser novellsamlingen Historier från Ingenstans eller någon av hans diktsamlingar.

Standard

3 thoughts on “Factotum av Charles Bukowski (1975)

  1. Pingback: Köpstopp: min första månad med projekt kill hyllvärmare | How hollow heart and full

  2. Pingback: The chaos challenge? En ny utmaning | How hollow heart and full

  3. Pingback: Månadsrapport för mars 2013 | How hollow heart and full

Kommentera

