Reading is sexy ♥

The Reptile Room av Lemony Snicket (1999)

Lemony Snicket (2)Titel: The Reptile Room
(Andra boken i A Series of Unfortunate Events)
Författare: Lemony Snicket
Utgivningsår: 1999
Bokförlag: HarperCollins
Sidantal: 190
Språk: Engelska
ISBN: 978-0-06-440767-0
Betyg: 7 av 7
Länkar: [Goodreads] [Adlibris]

Baksidestext: Dear Reader,

If you have picked up this book with the hope of finding a simple and cheery tale. I’m afraid you have picked up the wrong book altogether. The story may seem cheery at first, when the Baudelaire children spend time in the company of some interesting reptiles and a giddy uncle, but don’t be fooled. If you know anything at all about the unlucky Baudelaire children, you already know that even pleasant events lead down the same road to misery. In fact, within the pages you know hold in your hands, the three siblings endure a car accident, a terrible odor, a deadly serpent, a long knife, a large brass reading lamp, and the reappearance of a person they’d hoped never to see again. I am bound to record these tragic events, but you are free to put this book back on the shelf and seek something lighter.

With all due respect,
Lemony Snicket

Tankar och åsikter: Jag började läsa The Reptile Room i går kväll då min andra bok, Factotum, började ge mig ångest. Jag behövde en paus. Jag behövde läsa något mysigt, mystiskt och underbart. Det är exakt vad böckerna om de olycksaliga syskonen Baudelaire är. Som (snart) 25-årig önskar jag att mitt 11-åriga jag skulle fått upptäcka Lemony Snicket. Det hade varit mer rättvist på något sätt. Jag kan inte riktigt förklara men serier såsom A Series of Unfortunate Events, Harry Potter och Narnia upptäcks bäst som barn. Sådana upptäckter kan vara avgörande för hela ens uppväxt och, som Philip Pullman uttryckte det:

There are some themes, some subjects, too large for adult fiction; they can only be dealt with adequately in a children’s book. (källa)

The Reptile Room är andra boken i A Series of Unfortunate Events och den tar vid där The Bad Beginning slutade. Det märks verkligen att handlingen har kommit i gång vid andra boken. Syskonen Baudelaire har lyckats komma till en avlägsen släkting, Uncle Monty, som verkar uppskatta deras närvaro. Eftersom Lemony Snicket är Lemony Snicket förstår vi att lugnet bara är tillfälligt. Författaren berättar vid flera tillfällen att det är en olycksalig historia och att det snart ska bli mycket hemskare handling. Sagt och gjort. En oväntad fara lurar på syskonen och än en gång raseras deras värld. Jag kunde ta till mig handlingen mycket mer  effektivt i The Reptile Room än vad jag kunde i The Bad Beginning. Överlag hade den ett bättre flyt och var mer logisk än den första boken (trots att även den var riktigt, riktigt bra). Än har jag inte sett så mycket karaktärsutveckling hos syskonen, de är i stort sett likadana som i första boken, men jag kan tänka mig att karaktärsutveckling sker i de senare böckerna. Alternativt smyger sig på en allt eftersom.

Det är alltid lika roligt med den allvetande berättaren som varnar läsaren för kommande händelser, förklarar ord och moraliska läxor. Historien utgår från syskonen Baudelaires perspektiv och som läsare sympatiserar vi med deras svårigheter och kommunikationsproblem. De vuxna i serien är helt klart främmande individer, som aldrig riktigt lyssnar på barnen, hur snälla de än är. Vid flera tillfällen förklarar de vuxna ord för barnen som de tror att barnen inte förstår fast att de faktiskt förstår. Barnen är ständigt  frustrerade över att de inte blir tagna på allvar och den kamp som de måste ta sig an är alltid lika spännande. Liksom i första boken är Snickets referenser och antydningar alltid lika underbara. Min favorit är en av Uncle Montys ormar, Virginian Wolfsnake, som man aldrig ska låta komma nära en skrivmaskin. Både båten som ska ta syskonen och Uncle Monty till Peru och Count Olafs alter ego är karaktärer i Shakespeares The Tempest är en annan favorit. Jag lyckades även lista ut vad ledtråden till den tredje bokens handling är. På sista sidan är det alltid (tror jag) en illustration med en ledtråd. Den här gången var det på baksidan av en jacka.

Standard

4 thoughts on “The Reptile Room av Lemony Snicket (1999)

  1. Pingback: The chaos challenge? En ny utmaning | How hollow heart and full

  2. Pingback: Månadsrapport för mars 2013 | How hollow heart and full

Kommentera

