Reading is sexy ♥

Livet, Universum och Allting av Douglas Adams (1982)

Douglas Adams (3)Titel: Livet, Universum och Allting
(Tredje boken i Liftarens Guide till Galaxen)
Författare: Douglas Adams
Utgivningsår: 2010 (1982)
Bokförlag: Ponto Pocket
Sidantal: 206
Språk: Svenska
ISBN: 978-91-86587-23-9
Betyg: 5 av 7
Länkar: [Goodreads] [Adlibris]

Baksidestext: Efter en rad förbluffande katastrofer befinner sig Arthur Dent till sin stora förvåning i en fruktansvärt torftig grotta på Jorden under förhistorisk tid. Och precis som han bestämt sig för att det omöjligt kan bli värre, blir det det! De olyckliga invånarna på planeten Krikkit är nämligen dödströtta på åsynen av natthimlen ovanför deras huvuden ” så de tänker helt enkelt förstöra den. Universum, alltså. Mellan dödsrobotarna från Krikkit och total utplåning står bara fem individer ” Här avslöjas allt om livets uppkomst men bli inte förvånad om det inte stämmer med det du lärde dig i skolan!

Tankar och åsikter: När Livet, Universum och Allting tar vid har det gått fem år sedan vi sist träffade Arthur Dent. Fem år för honom alltså. För mig handlar det bara om någon vecka eller så. Arthur Dent har under dessa år levt i en grotta på Jorden två millioner år innan vår tideräkning. Han har bara haft sig själv som sällskap och är vid det här laget desperat efter mannan änsklig kontakt. En dag träffar han Ford Prefect och tillsammans reser de genom en maska i rymdtidväven på en blommig soffa. De hamnar mitt i en landskamp i cricket mellan England och Australien. Matchen spårar ut när vita robotar anländer och börjar skjuta åskådarna. Arthur och Ford träffar återigen Slartibartfast som tar med dem ut i rymden för att rädda universum. Hur enkelt och problemfritt som helst med andra ord. Eller inte. Det händer otroligt mycket i den tredje boken i Liftarens Guide till Galaxen trots att Livet, Universum och Allting kanske är den bom som har den tydligaste handlingen. Det finns en röd tråd som går ut på att rädda världen från undergång och för att lyckas måste de stoppa de vita robotarna.

Däremot så sticker handlingen ofta iväg på en massa sidospår som gör det svårt att behålla koncentrationen om de inträffar allt för ofta. Sidospåren upplevdes som slumpmässiga och faktiskt ganska onödiga då de inte bidrog till handlingen på samma sätt som i de två tidigare böckerna. Eftersom karaktärerna egentligen aldrig träffar varandra i den tredje boken, eller åtminstone inte under någon längre tid, så saknar sidospåren (med till exempel utdrag från Liftarens Guide till Galaxen-manualen) syfte. Jag var mer intresserad av själva grundhandlingen i Livet, Universum och Allting och egentligen inte så mycket mer. Det var roligt att Ford och Arthur träffade Slartibartfast igen. Han är en av mina favoriter. Det var ungefär lika tråkigt att Zaphod just inte var med. Han medför alltid humor, både bra och dålig, till alla situationer. Jag vet inte om jag kan påstå att jag gillar honom som varelse men jag gillar honom i kombination med Arthur. Men det är på intet sätt en dålig bok, jag gillar verkligen Livet, Universum och Allting, snarare tvärtom.

Jag har redan köpt den fjärde boken, Ajöss och Tack för Fisken, och jag tänker nog börja med den ganska så snart. Jag är nämligen grymt nyfiken på vad som komma skall.

Standard

6 thoughts on “Livet, Universum och Allting av Douglas Adams (1982)

  1. Pingback: The chaos challenge? En ny utmaning | How hollow heart and full

  2. Pingback: Månadsrapport för maj 2013 | How hollow heart and full

Kommentera

