Reading is sexy ♥

Terra Nullius: En Resa Genom Ingens Land av Sven Lindqvist (2005)

Sven Lindqvist (1)Titel: Terra Nullius: En Resa Genom Ingens Land
Författare: Sven Lindqvist
Utgivningsår: 2005
Bokförlag: Bonnier Pocket
Sidantal: 204
Språk: Svenska
ISBN: 91-0-011016-7
Betyg: 5 av 7
Länkar: [Goodreads] [Adlibris]

Baksidestext: Ingens land. Land som inte tillhör någon. Eller i varje fall inte någon som räknas. Terra Nullius. Australien sågs som just ”ingens land”, ett utmärkt försvar för den vita invasionen av detta enorma land. Ökenälskaren Sven Lindqvist har kört 1 200 mil genom detta påstådda ingenmansland, lyhörd för alla landskapets skiftningar. Samtidigt har han färdats genom 200 år av Australiens idéhistoria. Hur gick det till när ett okänt ökenfolk i hjärtat av världens mest avlägsna kontinent år 1900 plötsligt steg fram som världens mest kända och omdiskuterade urmänniskor? Varför förde Australien bort 100000 barn från deras svarta mödrar? Man tog barnen från ett folk vars kultur nådde sin högsta blomning just i släktbanden. Man tog marken från ett folk vars himmel var just marken. Sven Lindqvist fördjupar teman från Utrota varenda jävel. Historiens brott lever kvar mitt ibland oss. Hur ska vi handskas med dem? Det är en av de hetaste frågorna i dagens Australien – och borde vara det i hela världen.

Tankar och åsikter: Terra Nullius är en viktig bok med ett skrämmande innehåll. Författaren Sven Lindqvist reser runt i Australiens västra del, från Moorundie upp till Darwin och vidare längst med kusten till Ceduna, för att beskriva hur och varför landet är som det är i dag. Han delar upp boken i fyra olika avseenden för att på så sätt kunna diskutera den numera förkastade begreppet terra nullius. Boken tar formen av en resedagbok som beskriver de städer och byar han reser till, boken är även en slags tolkning av de drömmar han år under resan, boken är också ett personreportage om olika upptäcktsresande och forskare som alla skrev om Australien men boken är framförallt en skildring av de vitas syn på urinvånarna och de folkmord som begåtts sedan 1800-talet. Jag blir förfärad av det jag läser om de vitas invasion av Australien, trots att inget av det Lindqvist skriver om är nytt för mig, men det är nog omöjligt att inte bli berörd hur många gånger jag än läser om det. Lindqvists huvudfråga, enligt min uppfattning, handlar om ånger och om man kan ångra andras brott. Kan jag som nu levande människa ångra de brott som andra svenskar begick under andra världskriget? Lindqvist menar att ju större kollektivet blir, desto mer tunnas det personliga ansvaret ut.

Statsskulden vandrar vidare från generation till generation. Likaså nationalförmögenheten, som är många gånger större än statsskulden. Bara genom att födas svensk var jag född rik. […] Och när jag tagit emot fördelarna med att vara svensk, hur skulle jag då kunna säga nej till nackdelarna? […] Det var mitt eget lands fega eftergiftspolitik jag hade att tacka för att jag aldrig blivit bombad eller skjuten eller ens behövt gå och lägga mig hungrig. Gammelmoran hade ju rätt. Jag hade varit med och delat rovet. Alltså måste jag vara med och ta ansvaret.

Det skrämmande med Australiens historia är nog att utrotningen av aboriginerna pågick under en sådan lång tid utan hinder. Ofta vill människor gärna tro att allt det där hemska, oavsett vad det gäller, hände för länge sedan. Det hände och absolut inte nu. Men det är inte sant om Australien. Det hände faktiskt i modern historia ändå in på 1980-talet. Det var aldrig någon som brydde sig tillräckligt eller förmådde sig att straffa de vita för deras brott. Givetvis fanns det modiga människor som arbetade för aboriginernas sak men de tystades alltid ner på ett eller annat sätt. Det var egentligen först på 1990-talet som förföljelserna stoppades och Australiens vita befolkning började ta sitt ansvar och inledde en försoningsprocess med urbefolkningen i Australien.

Terra Nullius är en jätteintressant och nödvändig bok. Jag insåg ganska tidigt att jag däremot hade helt fel utgåva av boken. Den är i alldeles för dålig kvalitet med svartvita bilder. Jag skulle vilja se hur den är som inbunden. Jag tror att det bidrog lite till takten jag läste boken. Men det är bara småsaker egentligen. Något av betydligt större vikt är att boken var för påskyndad. Lindqvist ville berätta så mycket om Australien historia på så få sidor att det ibland upplevdes som stressande och raskt. Boken hade gott och väl kunnat vara dubbelt så lång utan problem.

Standard

4 thoughts on “Terra Nullius: En Resa Genom Ingens Land av Sven Lindqvist (2005)

  1. Pingback: Det där månadstemat, det tror ja vi tar å skiter i… | How hollow heart and full

  2. Pingback: Köpstopp: min andra månad med projekt kill hyllvärmare | How hollow heart and full

  3. Pingback: Månadsrapport för april 2013 | How hollow heart and full

  4. Pingback: The chaos challenge? En ny utmaning | How hollow heart and full

Kommentera

