Reading is sexy ♥

Liftarens Guide till Galaxen av Douglas Adams (1979)

Douglas Adams (1)Titel: Liftarens Guide till Galaxen
(Första boken i Liftarens Guide till Galaxen)
Författare: Douglas Adams
Utgivningsår: 2013 (1979)
Bokförlag: Ponto Pocket
Sidantal: 191
Språk: Svenska
ISBN: 978-91-86587-21-5
Betyg: 6 av 7
Länkar: [Goodreads] [Adlibris]

Baksidestext: Arthur Dent har en riktigt dålig dag, redan innan Jorden förstörs för att göra plats åt en intergalaktisk motorväg. Och efter det blir det bara värre…Sekunder innan Jorden sprängs i småbitar räddas Arthur av Ford Prefect. Tillsammans sätter de upp tummen och medendast en handduk, en liten gul fisk och en bok i sitt bagage ger de sig ut på en fantastisk resa genom universum. Lyckligtvis är fisken rätt så bra på språk och boken, Liftarens Guide till Galaxen, är till stor hjälp…Douglas Adams kultklassiker utmanar logiken, förvränger tid och rum och är väldigt, väldigt rolig.

Tankar och åsikter: Jag har totalvägrat att läsa Liftarens Guide till Galaxen under flera år. Egentligen fanns det aldrig något logiskt bakom beslutet förutom att varenda människa jag träffade pratade om boken så till den grad att det blev tjatigt. När det blir för tjatigt om en viss bok blir jag ofta väldigt anti och kan vägra vad det nu är hur länge som helst. Min Liftarens Guide till Galaxen-vägran varade drygt sex år. Det är bra att jag inte är långsint i alla fall. Att jag dessutom blir allergisk av tjocka böcker är en annan anledning till varför jag aldrig läste den. Givetvis har det gått att få tag på trilogin i sin uppdelade form men det har ändå inte varit särskilt tilltalande. När jag var i Stockholm i helgen var jag inne en sväng på SF-bokhandeln och såg den första boken (se bild ovan för utgåvan jag fick tag på) i serien. Den var inte så dyr så jag tänkte att det kunde vara värt att testa. Jag kan ju inte sura hur länge som helst liksom. Jag läste boken på tåget norrut i söndags och kunde inte riktigt lägga från mig den. Är du nöjd nu Nike? *

Det är en oerhört galen, förvirrande och humoristisk bok som läsaren antingen kommer att älska eller hata. Det finns liksom inget mellanting. Det är inte bara handlingen och karaktärerna som är galna – även Adams berättarstil och sätt att leka med språket är galet och helt utan rim och reson. Det var stundvis svårt att hänga med i handlingen, som till exempel då Arthur följde med Slartibartfast på planeten Magrathea, eftersom scenerna växlas energiskt och det finns egentligen inte mycket till röd tråd. Det är i varje fall svårt att gissa vad som kommer att hända härnäst. Karaktärerna var roliga och intressanta. Jag gillar Arthur som protagonist men även de andra på Hjärtat av Guld. Det var ett mysigt men knasigt gäng varelser. Ford är egentligen den enda som jag kanske inte gillar jättemycket. Och andra sidan kanske han är en karaktär som växer på en. De bästa varelserna var helt klart Vogonerna och deras dödliga poesi. Hur roligt som helst 😀

Jag har egentligen inte så mycket mer att säga om Liftarens Guide till Galaxen än att det var en bra början på trilogin (ehm…)  med samma namn. Den passar definitivt inte alla läsare men den är ändå värd ett försök. Jag tänker i varje fall läsa andra boken, Restaurangen vid Slutet av Universum, då jag får tillfälle.

* Det troll som kanske tjatat mest av alla?
Standard

11 thoughts on “Liftarens Guide till Galaxen av Douglas Adams (1979)

  1. Pingback: The chaos challenge? En ny utmaning | How hollow heart and full

  2. Pingback: Månadsrapport för april 2013 | How hollow heart and full

  3. Pingback: Det bästa av 2013 (än så länge) | How hollow heart and full

Kommentera

