Reading is sexy ♥

More Baths, Less Talking av Nick Hornby (2012)

Nick Hornby (6)Titel: More Baths, Less Talking
Författare: Nick Hornby
Utgivningsår: 2012
Bokförlag: Believer Books
Sidantal: 135
Språk: Engelska
ISBN: 978-1-938073-05-2
Betyg: 6 av 7
Länkar: [Goodreads] [Adlibris]

Baksidestext: Celebrated author and critic Nick Hornby continues his wildly popular column from the Believer Magazine, chronicling the books he’s bought, the books he’s read, and the books he’s skimmed, abandoned, or lost to the unruly stack by the bedside. Whether tracking a dismayingly bulky biography of Dickens while his children destroy something in the next room, or becoming engrossed in a serious assessment of Celine Dion during an intense football match, Hornby’s essays are an insightful and devastatingly funny tour through one very busy man’s encounters with the reading life.

Tankar och åsikter: More Baths, Less Talking är den fjärde boken om Nick Hornbys relation till sin egen läsning och de böcker han köpt. Under ett antal år har Hornby skrivit en krönika i månaden för Believer Magazine om vad han skulle ha läst under månaden och vad han faktiskt läste. More Baths, Less Talking sträcker sig från maj 201o till november/december 2011 men är trots denna tidsrymd betydligt kortare än vad man skulle kunna tänka sig. Varje krönika tar upp fyra-fem sidor och är i princip en kortfattad sammanfattning om månadens läsning. Det är svårt att skriva en recension om en bok om böcker. Det finns så mycket jag skulle kunna skriva om boken men samtidigt vet jag inte riktigt vad jag ska skriva. Eller rättare sagt, jag vet inte hur jag skulle kunna formulera mina tankar så att det blir en vettig recension för andra. Liksom Hornbys tre andra böcker om sin läsning så levererar även denna. Den är kort, koncist, rolig och kvick i vändningarna. Som läsare behöver jag inte vara bekant med de författare eller böcker som Hornby läser för att kunna njuta av boken. Det enda som krävs är ett intresse för litteratur och läsning. Trots att Hornby, som i sina andra böcker, nördar rejält på vissa sidor så behöver det inte nödvändigtvis hämma läsaren. Det kan till och med vara till sin fördel om boken han diskuterar inte är så spännande. Det är ett genomtänkt projekt från början till slut med flera träffsäkra reflektioner om litteratur och läsning.

No time spent with a book is ever entirely wasted, even if the experience is not a happy one: there’s always something to be learned. It’s just that, every now and again, you can hit a patch of reading that makes you feel as if you’re pootling about. There’s nothing like a couple of sleepy novels, followed by a moderately engaging biography of a minor cultural figure, to make you aware of your own mortality. But what can you do about it?  We don’t choose to waste our reading time; it just happens. The books let us down.

Jag vet inte varför jag fastande för just det stycket, det är ju inte speciellt upplyftande, men jag kan absolut känna igen mig i det. Trots att vi har olika smak vad gäller böcker och författare så kan jag ändå känna igen mig i Hornbys sätt att relatera till böcker och läsning. Läsningen blir sällan som man har tänkt och de böcker som man köper för månaden är sällan de man faktiskt läser. Det var fruktansvärt länge sedan som jag läste en icke-skönlitterär bok av Nick Hornby. Och jag har verkligen saknat det. Det är nämligen i dessa böcker, de som baseras på någon form av fakta och verklighet, som jag gillar allra mest. Det är för mig dessa böcker som är Hornbys styrka.

Standard

4 thoughts on “More Baths, Less Talking av Nick Hornby (2012)

  1. Pingback: The chaos challenge? En ny utmaning | How hollow heart and full

  2. Pingback: Månadsrapport för mars 2013 | How hollow heart and full

  3. Pingback: Böcker jag nyligen köpt i London | How hollow heart and full

  4. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2013 | Del ett | How hollow heart and full

Kommentera

