Reading is sexy ♥

Hornsgatan av Ernst Brunner (2009)

Ernst Brunner (1)Titel: Hornsgatan
Författare: Ernst Brunner
Utgivningsår: 2010 (2009)
Bokförlag: Bonnier Pocket
Sidantal: 365
Språk: Svenska
ISBN: 978-91-7429-113-1
Betyg: 6 av 7
Länkar: [Goodreads] [Adlibris]

Baksidestext: Hornsgatan är dåtid och nutid, konst och politik, smältheta dagar och varma nätter, en rikt orkestrerad berättelse om kärlek och åtrå under en sommarvecka alldeles nyss. Som en livslinje löper Hornsgatan från öster till väster på norra Södermalm. Och allt det liv som levts där och fortfarande levs, kommer till uttryck i Ernst Brunners roman. Där finns konstnären Dressler, som i sina tavlor manar fram såväl gårdagens myller som vår tids Prideparader, där finns arkeologen Gus Gustavo som likt författaren gräver sig ned genom tidens och stadens skikt, där finns Ingrid Drufva som står i en blommande lindkrona och Hårde Harry, som ristar budskap, symboler och alla slags bilder i medborgarnas hud. Det är människor som har lyst och bländat. De har varit med en tid och vill inte slösa bort sina liv på strunt och fanstyg. Hornsgatan med sitt gytter av hus och fordon är en flygande fästning som störtar ut i helvetet.

Tankar och åsikter: Hornsgatan var den första boken jag drog från min bokburk och jag måste säga att det var en väldigt bra start. Jag hade i princip inga förväntningar på boken eftersom jag heller inte visste särskilt mycket om den. Den hade ett fint omslag och jag hoppades att innehållet skulle matcha det. Trots att jag fortfarande inte riktigt kan beskriva vad boken handlade om så gillar jag både boken och författarens berättarstil. Hornsgatan är som en kollision av Per Anders Fogelströms sätt att beskriva Stockholm och människan som levde i staden och av Charles Bukowskis direkta och råa berättarstil. Brunner lämnar ingenting åt slumpen och är heller inte rädd att beskriva Stockholm såsom det faktiskt är med både välmående som totalt olyckliga människor vid samhällets botten. Jag gillar den ärlighet som Brunner förmedlar i Hornsgatan – det är en sådan där historia som sätter sig på minnet. Jag gick länge och funderade på vad det var som egentligen hände flera dagar efter att jag läste ut boken. Det är svårt att hitta en röd tråd och sätta fingret på var historien egentligen började och slutade.

Hornsgatan börjar mitt i handlingen och slutar även mitt i handlingen. Ingenting händer men ändå händer allt. Som läsare får vi bara en kort inblick i karaktärernas liv. Det är ett skönt upplägg för en bok som denna, tycker jag. Det tillåter författaren att diskutera ganska så svåra ämnen som döden, ensamhet och saknad utan att det blir allt för påtagligt och svårläst. Vi får ta del av Ingrids lidande, Gus rotlöshet och Dresslers ilska över samhället på ett intimt och utelämnande sätt på så vis. Inget ämne lämnas orört. Karaktärernas känsloliv bottnar nog i deras oförmåga att släppa taget om det förflutna. Trots att alla karaktärer mår mer eller mindre dålig över deras livsval vill de heller inte släppa taget om deras förflutna. Gus håller sig krampaktigt fast i minnet av sin stora kärlek Rina trots att de inte setts på 25 år.

Kärlek var inget man använde efter överenskommelser eller konventioner. Det var inget subjektivt som en åsikt. Det var ingen värdering. Dessutom – kärlek fick aldrig sin giltighet av det förgångna utan av verkligheten. Det var därför han måste träffa henne.

Alla karaktärer är i liknande situationer som Gus, fast med olika förutsättningar, och under de få dagarna som boken utspelas kommer de alla i kontakt med deras förflutna. Men som sagt, det hinner inte hända särskilt mycket innan boken är slut. Som läsare lämnas du men ganska många obesvarade frågor. Trots det så gillar jag Hornsgatan. Det är en välskriven och fängslande bok om det moderna Stockholm sett ur så kallade vanliga människors perspektiv. Hornsgatan är det första jag läser av Ernst Brunner och jag kommer definitivt att läsa mer. Det är en sådan där bok som ALLA kan läsa oavsett smak så jag rekommenderar den således till alla som vill.

Standard

5 thoughts on “Hornsgatan av Ernst Brunner (2009)

  1. Pingback: Bokburken | The Adventures of Tom Sawyer & The Adventures of Huckleberry Finn | How hollow heart and full

  2. Pingback: The chaos challenge? En ny utmaning | How hollow heart and full

  3. Pingback: Månadsrapport för maj 2013 | How hollow heart and full

Kommentera

