Reading is sexy ♥

The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry av Rachel Joyce (2012)

Rachel Joyce (1)Titel: The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry
Författare: Rachel Joyce
Utgivningsår: 2013 (2012)
Bokförlag: Black Swan
Sidantal: 357 (ej inräknat bilagor och annat)
Språk: Engelska
ISBN: 978-0-552-77904-3
Betyg: 5 av 7
Länkar: [Goodreads] [Adlibris]

Baksidestext: When Harold Fry leaves home one morning to post a letter, with his wife hoovering upstairs, he has no idea that he is about to walk from one end of the country to the other. He has no hiking boots or map, let alone a compass, waterproof or mobile phone. All he knows is that he must keep walking. To save someone else’s life.

Tankar och åsikter: Jag råkade se att någon på Oprah Magazine läst The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry, och dessutom påstått att det är en ”gorgeously poignant novel of hope and transformation”, och blev med det genast nervös. Det är dessutom en internationell bästsäljare. Jag försöker så ofta som möjligt att undvika allt för hyllade böcker eftersom de oftast bara är en besvikelse. Visst kan det fortfarande vara en bra bok men sällan så bra som kritikerna påstår. Jag måste däremot erkänna att jag var allt för snabb med att döma The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry. Jag köpte den på Arlanda för att ha något att läsa på resan till och från London och fullkomligt slukade boken trots sina 357sidor (ej räknat bilagor, bokcirkelfrågor och utdrag från en kommande bok som egentligen inte hörde till den här boken). The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry visade sig vara betydligt bättre än vad jag trodde eller kunde förvänta mig.

Jag vill inte avslöja för mycket av handlingen, eftersom den fokuserar på utvecklingen av Harold Frys liv och den inre resa han gör under sin oplanerade pilgrimsfärd, utan jag kan bara säga att den är välskriven och mycket intressant. Huvudkaraktären Harold får en morgon ett brev som upprör honom oerhört. Brevet är från en gammal arbetskollega, istället för att skicka ett lamt svarsbrev bestämmer Harold sig för att bege sig till fots till kollegan, trots att denna resa är 627 engelska mil lång. Handlingen berättas ur Harolds synvinkel, med några sidospår av hans fru Maureen, längst med Englands vägar under 87 dagar. Eftersom han har mycket tid till att tänka under sin pilgrimsfärd består stora delar av boken av minnen från Harolds uppväxt och sedan sitt liv tillsammans med sin fru och deras son David. Karaktärerna är, liksom handlingen, välskrivna och intressanta. Trots att alla har problem kan jag inte låta bli att gilla dem. Relationen mellan Harold och Maureen är min favorit och båda karaktärerna gör enorma fysiska och psykiska resor i boken.

Det är svårt att inte bli berörd av karaktärerna och deras öden. Trots att jag kanske inte kan känna igen mig i handlingen per se så kan jag i alla fall sympatisera med karaktärernas likgiltighet och existentiella ångest. De är alla fast i vardagens upprepning utan att egentligen reflektera över vad de gör med sin tid. Plötsligt så vaknar de en dag och inser att ge är gamla och egentligen inte gjort något med sina liv. De pratar inte ens med varandra längre. Karaktärernas uppvaknande och beslutsamhet är nästan beundransvärt och jag kan inte låta bli att bli charmad. Samtidigt är det en ledsam bok om bortslösade tillfällen och förlorade liv. Alla kan man inte rädda, är ett slags otvunget budskap i boken. The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry är lagom spirituellt för min del. Jag gillade den!

Standard

7 thoughts on “The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry av Rachel Joyce (2012)

  1. Pingback: The chaos challenge? En ny utmaning | How hollow heart and full

  2. Pingback: Hur viktig är bokens titel? | How hollow heart and full

  3. Pingback: Månadsrapport för april 2013 | How hollow heart and full

Kommentera

