Reading is sexy ♥

Älskaren av Marguerite Duras (1984)

Marguerite Duras (2)Titel: Älskaren
Författare: Marguerite Duras
Utgivningsår: 2011 (1984)
Bokförlag: Bonnier Pocket
Sidantal: 123
Språk: Svenska
ISBN: 978-91-7429-197-1
Betyg: 7 av 7
Länkar: [Goodreads] [Adlibris]

Baksidestext: ”Låt mig också säga, jag är femton och ett halvt år gammal. Det är på en färja över Mekongfloden.” Så börjar Marguerite Duras avskalat och suggestivt sin berättelse om den passionerade kärleksaffären mellan den femtonåriga fransyskan och hennes kinesiske älskare. På färjan över Mekongfloden träffar flickan en ung kines ur den rika överklassen, och hon fortsätter resan i hans limousin. Det blir upptakten till en relation, förtärande i sin erotiska hetta och intenstitet men samtidigt dömd att kvävas av stränga traditioner och rasfördomar. Varje dag väntar älskarens chaufför på henne utanför skolan för att köra henne till en ungkarlsvåning i Saigon där de ostörda kan hänge sig åt den kärlek som omgivningen fördömer: hans far har andra planer för honom, och hennes familj hör till den koloniala klassen.

Tankar och åsikter: Älskaren är den tredje boken skriven av Duras som jag har läst, tidigare har jag även läst Halv Elva En Sommarkväll och Moderato Cantabile, varav den sistnämnde recenserades här på bloggen i november förra året. Trots att Duras har skrivit mycket fler böcker än dessa tre tycker jag mig ändå kunna urskilja en tydlig berättarstil och upplägg. Både språket och handlingen är avskalat och utelämnande.Det är däremot fel att påstå att Älskaren är enkel. Det finns förvisso en tydlig handling, och språket är väl valt för att passa den tydliga handlingen, men samtidigt måste läsaren faktiskt läsa mellan raderna för att verkligen komma historien in på livet. Jag gillar verkligen kombinationen av de två eftersom det skapar ett djup till handlingen och dessutom rum för eftertanke.

Älskaren är en vacker och tragisk berättelse som riktigt griper tag om en. Jag älskar relationen mellan mannen och flickan. Den är förbjuden, farlig och vacker på en och samma gång. Jag har inte läst Nabokovs Lolita men kan ändå känna igen anspelningarna på temat. Det är egentligen ingen stort åldersskillnad mellan mannen och flickan, det skiljer tolv år tror jag, om vi ska jämföra med Lolita då mannen är medelålders och flickan tolv år. Mannen i Älskaren känner ändå skuld och rädsla över relationen med flickan, det är på många sätt en förbjuden relation, kanske främst för att hon kommer från Frankrike och han från Kina. Det är med andra ord en relation som människor ser ned på. Den borde faktiskt inte ens existera om hennes äldre bror och mamma fick bestämma.

Men gud vad vackert Älskaren är. Jag kan verkligen rekommendera boken!

Standard

7 reaktioner på ”Älskaren av Marguerite Duras (1984)

  1. Ping: The chaos challenge? En ny utmaning | How hollow heart and full

  2. Ping: Månadsrapport för maj 2013 | How hollow heart and full

  3. Ping: Det bästa av 2013 (än så länge) | How hollow heart and full

  4. Ping: ”Älskaren” av Marguerite Duras | TinaO

Lämna en kommentar