Reading is sexy ♥

Månadsrapport för maj 2013

Månadssummering (2)

38. Harris, Charlaine – Club Dead
39. Brunner, Ernst – Hornsgatan
40. Duras, Marguerite – Älskaren
41. Doyon, Stephanie – The Greatest Man in Cedar Hole
42. Adams, Douglas – Livet, Universum och Allting
43. Fogelström, Per Anders – Barn av Sin Stad

Jag har inte läst lika många böcker i maj som jag läste månaden innan. Sex böcker är i och för sig inte allt för dåligt men det är absolut inte lika mycket som vad jag läste i april. Maj har varit en stressig månad med mindre fritid och mer jobb och läsandet fick därför ta ett steg tillbaka. Dessutom råkade jag dra The Adventures of Tom Sawyer från bokburken och det skulle visa sig vara en jättelångsam läsning. Jag kan inte riktigt komma in i handlingen eller hitta ork för den just nu. Böckerna jag faktiskt läste i maj var riktigt och andra sidan bra och mångsidiga. Det blev allt ifrån science fiction, diskbänksrealism till fransk romantik.

Lästa böcker på engelska: 2
Lästa böcker på svenska: 3
Lästa kvinnliga författare: 3
Lästa manliga författare: 2
Lästa nordiska författare: 1
Lästa brittiska författare: 1
Lästa amerikanska författare: 2
Författare från övriga länder: 1

Månadens bästa: Månadens bästa är Marguerite Duras Älskaren med sitt vackra språk, karaktärer och handling. Jag kan verkligen inte förstå de som säger att Älskaren inte är bra. Jag känner mig som frälst.
Månadens sämsta: Månadens sämsta är The Greatest Man in Cedar Hole av Stephanie Doyon, trots att den inte alls var dålig, den saknade bara det lilla extra.

Månadssummering (1)

Böcker (30)

Jag köpte sex böcker i maj men alla är fortsättningar på serier jag redan har påbörjat. Dessutom har jag redan läst två av dem, en har jag redan recenserat här, och den andra recensionen kommer förhoppningsvis någon gång under dagen. Jag är fruktansvärt exalterad över bokköpen, måste jag säga, det är bara fantastiska serier.

Månadssummering (3)

Jag har som sagt inte varit så närvarande på bloggen i maj. Jag blev inkastad i sommarjobbet en månad tidigare än planerat och har med det läst betydligt mindre än vad jag normalt skulle ha gjort. Det betyder att jag till exempel inte deltagit i så många utmaningar, enkäter, jerkor och liknande. Det har bara blivit så utan att jag egentligen tänkt så mycket på det. Jag ska försöka bättra mig i juni (!), inbillar jag mig i alla fall. Det har däremot hänt några saker på bloggen. Jag introducerade bokburken med olästa böcker och har sedan dess dragit Hornsgatan av Ernst Brunner och The Greatest Man in Cedar Hole av Stephanie Doyon. Jag har även dragit The Adventures of Tom Sawyer och The Adventures of Huckleberry Finn av Mark Twain. Jag kommer däremot bara att läsa den första boken den är gången. Jag strök The Adventures of Tom Sawyer och la tillbaka lappen i burken. Jag kommer inte att vilja läsa uppföljaren direkt efter den första och dessutom kommer det säkert att ta en faslig lång tid innan det skulle ske. I maj blev jag taggad i The Book Sacrifice Tag och Tegelstenstaggen. Jag skrev om de böcker jag köpt i maj och deltog faktiskt bara i en bokbloggsjerka. Och det var typ det som hände här utöver de vanliga recensionerna.

Månadssummering (6)

KILL HYLLVÄRMARE. Jag har läst tre hyllvärmare i maj. Charlaine Harris Club Dead, Ernst Brunners Hornsgatan och Stephanie Doyons The Greatest Man in Cedar Hole har alla stått i min bokhylla i minst ett år och samlat damm och skuldkänslor. Jag är riktigt nöjd att jag läste Brunner och Doyon. Om jag inte hade dragit de från bokburken hade det nog dröjt ganska länge innan jag läst dem av egen fri vilja.

50 BÖCKER UNDER 2013. Hittills har jag läst 39 böcker, 1 fristående novell och 2 pjäser. Jag ligger med det långt före mitt mål om fyra böcker per månad. Jag kommer nog, om jag fortsätter att läsa så här mycket, att nå mitt mål om 50 böcker redan i juli.

KAOSUTMANINGEN. Jag har klarat kaosutmaningen. 20 punkter är uppfyllda, men jag tror att jag kommer att fortsätta med utmaningen ändå, den var rolig. Utmaningen var betydligt lättare än vad jag trodde att det skulle vara. I början kändes flera av punkterna som helt omöjliga att uppnå men såhär i efterhand känns det inte alls så svårt. Lite som om jag skulle ha missat en viktig detalj ungefär. Jag kan tänka mig att det är svårare för de som läser färre böcker per månad. Då kan det nog ta ganska lång tid att fylla de 20 punkterna som krävs för att klara utmaningen.

SOOKIE STACKHOUSE-BOXEN. Jag läste den tredje boken i min Sookie Stackhouse-box, Club Dead, tidigare i maj. Den var hur bra som helst och nu känner jag mig lite mera på banan igen med utmaningen.

BOKTOLVAN. Det var också länge sedan jag läste en bok i boktolvan men just nu läser jag faktiskt Mark Twain så en bok ska det i alla fall bli i juni. Egentligen skulle jag behöva läsa två författare till för att hamna i fas med utmaningen. Kanske måste jag fuska lite grann med bokburken och helt enkelt välja två författare i listan. Kanske Göran Rosenberg och Charlotte Perkins Gilman? Vi får se.

Månadssummering (7)

Jag har inga direkta planer i juni förutom att läsa två författare i boktolvan och att läsa ut Mark Twain. Jag ska försöka att hålla mig till bokburken och dra böcker på måfå. Jag hade även tänkt läsa den fjärde boken i Liftarens Guide till Galaxen och mera Lemony Snicket.

Standard

4 thoughts on “Månadsrapport för maj 2013

Kommentera

