Reading is sexy ♥

Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe av Benjamin Alire Sáenz (2012)

Benjamin Alire Saenz (1) Jag känner mig helt golvad av Benjamin Alire Sáenz roman Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe. Den var helt fantastisk och precis vad jag behövde läsa efter Eleanor Cattons The Luminaries. Den krävde väldigt mycket av min koncentration så det var skönt att läsa något som den här för variation. Som ett resultat så läste jag också Sáenz roman på bara någon timme. Jag kunde inte lägga den ifrån mig, det gick helt enkelt inte, jag var tvungen att fortsätta läsa ända till slutet. Samtidigt som jag känner så starkt inför den här boken så har jag ingen aning om hur jag ska skriva recensionen utan att låta helt förvirrad och osammanhängande.

Låt oss börja med handlingen. Det är egentligen ingen märkvärdig handling – den är faktiskt rätt så vanlig inom ungdomsgenren. Två personer möter varandra, de blir vänner och så småningom kära. Den enda skillnaden är väl att det är två 15-åriga killar det handlar om, Aristotle och Dante. De träffas vid den kommunala poolen en sommar och blir genast bästa kompisar och umgås mycket intensivt över sommaren. Då skolan börjar skiljs de åt då Dantes pappa Sam har fått ett terminsjobb i Chicago. De brevväxlar under terminen och allt eftersom kommer det fram nya, men förbjudna, känslor mellan killarna.

Jag gillade både Ari och Dante, de var hur fina och roliga som helst, och jag hoppades att de skulle bli tillsammans innan boken var över. Jag kan inte berätta hur många gånger jag ville kasta boken ifrån mig av frustration. Trots att jag gillade huvudkaraktären Aristotle så var jag stundvis så himla arg på hans beslut. Samtidigt kan jag förstå honom. Det är nog inte det allra lättaste att vara en kär 15-årig kille, speciellt då den man är kär i också är en 15-årig kille.

Jag älskar författare för att han har skrivit en sådan här bok och speciellt för att den är så lätt att ta till sig och för att det inte är alldeles uppenbart att den handlar om en homosexuellt förhållande. Det smyger sig på en och som läsare får du en fantastisk inblick i killarnas inre liv. Det är en oerhört fin och välskriven roman som ALLA, A-L-L-A, måste läsa.

Det är till och med så att jag sitter här med gråten i halsen, två dagar senare, och skriver. Så bra var den.

Benjamin Alire Saenz (2)

Standard

7 reaktioner på ”Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe av Benjamin Alire Sáenz (2012)

  1. Ping: Sammanfattning av bokåret 2014 | Del ett | How hollow heart and full

  2. Ping: Sammanfattning av bokåret 2014 | Del två | How hollow heart and full

  3. Ping: Livets outgrundliga mysterier av Benjamin Alire Sáenz

Lämna en kommentar