Reading is sexy ♥

Sammanfattning av bokåret 2014 | Del ett

Bokåret (4)

2015 står för dörren och jag kan se tillbaka på ett otroligt bra år med arbete, resor, ledighet och m-y-c-k-e-t läsning. Jag jobbar kvar på jobbet jag fick förra året, fast med andra klasser och ämnen, och nu är jag också färdig med mitt första år. Jag har ansökt om en lärarlegitimation och hoppas att jag får den snart. Jag börjar bli otålig nu. Jag har varit ledig rätt så mycket i år och fick ett riktigt långt och fint sommarlov. Jag har hunnit vara i Prag och kära gamla Örebro en vända. Jag har också umgåtts med fantastiskt fina vänner, familj och släkt. Jag hoppas att 2015 är minst lika bra (fast förhoppningsvis ännu bättre) som 2014 var.

Lästa böcker under 2014: 98 böcker, 5 ljudböcker, 4 serieromaner och ett okänt antal noveller

Jag har läst fantastiskt många böcker i år, mer än vad jag någonsin gjort under ett år, hela 98 stycken faktiskt. Dessutom har jag läst 4 serieromaner och lyssnat på 5 ljudböcker. Om jag skulle jämföra med tidigare år skulle det se alldeles för mycket ut men om jag bryter ned antalet böcker i olika genrer och längd ser det inte längre så galet ut. Jag har gjort ett diagram för att illustrera det hela. I detta räknar jag även in serieromanerna så väl som ljudböckerna.

Bokåret (1)32 stycken är samtida skönlitteratur av olika genrer, 29 stycken är klassiker eller moderna klassiker, 26 stycken är ungdomsböcker eller böcker för de yngre läsarna, 8 stycken är icke-skönlitteratur, 4 stycken är novellsamlingar, 4 stycken är serieromaner och 4 stycken är Sookie Stackhouse-böcker. Jag vet inte varför jag har särbehandlat Sookie Stackhouse-böckerna men så är det nu. Dessutom är ungefär 29-30 av de 98 under 200 sidor. Det är egentligen bara 3 böcker som varit riktiga tegelstenar. Som ni ser har det varit en blandning av olika genrer och typer av böcker. Det varit en blandning av prosa, facklitteratur, serieromaner och noveller. Det är aldrig något jag siktar på men på något vis lyckas jag ändå variera det jag läser. Mångfald är bra.

Mest blev det ändå av den samtida skönlitteraturen. Jag har, som nog alla vet vid det här laget, arbetat på att minska antalet olästa böcker i min bokhylla och det visade sig att de flesta av dessa böcker var just samtida skönlitteratur, som till exempel Andrew Kaufman och John le Carré. Det har faktiskt varit riktigt spännande att läsa så mycket samtida romaner. Jag har hittat många favoritförfattare där.

Den stora skammen 2014 har varit att jag inte läst en enda pjäs. Förra året läste jag flera och i år inte en enda en. Nästa år måste jag försöka att läsa åtminstone en. En annan kategori böcker jag läst för lite av är novellsamlingar. Jag gick in för att jag skulle läsa betydligt fler men av någon anledning var jag aldrig riktigt sugen att läsa en. Det är också något som jag måste försöka jobba på under nästa år.

Det som imponerar mig kanske mest i år, vad gäller läsning, var att jag lyssnade på 5 ljudböcker. Normalt sett lyssnar jag a-l-d-r-i-g på ljudböcker. Jag har helt enkelt inte tålamodet för det. Nu var det däremot så att jag hade flera klassiker som jag inte klarade av att läsa i pappers- eller e-format och upptäckte att de fanns i ljudformat. Jag lyssnade på Madame Bovary av Gustave Flaubert, Jane Eyre av Charlotte Brontë, Wuthering Heights av Emily Brontë (jag hade råkat resa ifrån boken), Emma av Jane Austen och To The Lighthouse av Virginia Woolf. Bäst var ändå Jane Eyre.

Under året har jag köpt: 94 böcker

Jag envisas med att varje år säga att det här är året jag köper få böcker. Men gör jag någonsin det? Nej, jag köper fler böcker. Jag tror att jag ska låta bli att säga något om 2015. Det enda jag tänker lova är att jag inte ska köpa fula second hand-böcker. Jag läser nästan aldrig de böckerna ändå så varför gör jag det?

Bokåret (3)Böcker lästa på svenska / engelska: 38 / 60

Som vanligt har jag också läst fler böcker på engelska än vad jag har på svenska. Det är också något som jag aldrig kan förbättra – hur mycket jag än försöker. Det är dessutom större skillnad mellan de två än vad det var förra året. Då skiljde det bara 3 böcker – nu skiljer det 22 stycken.

Bokåret (2)Lästa kvinnliga / manliga författare: 30 / 58

Jag har heller inte läst fler böcker av kvinnliga författare än vad jag har av manliga, som jag sa att jag skulle göra den här tiden förra året. Jag är dålig på det här med löften.

Kortaste / längsta boken: Mörkret längst ned av Lemony Snicket / The Limunaries av Eleanor Catton

Den kortaste boken jag läste var egentligen en serieroman. Den enormt söta och fina Mörkret längst ned av Lemony Snicket var endast 48 sidor. Men ack så perfekt den är. Den längsta boken jag läste var The Luminaries av Eleanor Catton på hela 834 sidor. Den var enorm på alla sätt och vis. Men även den rätt så perfekt.

De bästa nyupptäckta författarna under året: Libba Bray, Hannah Kent, Benjamin Alire Sáenz, Donna Tartt, Muriel Spark, John Banville, Eleanor Catton, Bill Bryson, John le Carré, E.L. Doctorow, Rachel Hawkins och Andrew Kaufman

Jag har läst flera böcker av författare som är nya för mig och jag hade därför svårt att välja bara en. Alltså har jag kommit fram till en slags topp tolv utan någon slags ordning. Alla har skrivit helt utomordentliga böcker och jag är jättetacksam att jag kunnat läsa åtminstone en av deras böcker i år. Originallistan bestod av bara fem namn men sedan kom jag på att det var grymt orättvist mot alla de underbara författarna som jag mött, så att säga, i år.

Årets bästa författare (som jag redan läst något av): Lemony Snicket

Årets bästa författare har ingenting med föregående punkt att göra eftersom jag läst en massa böcker av honom förut. Jag har nämligen haft lite av ett Lemony Snicket år igen med hela 9 lästa böcker skrivna av honom. Utöver A Series of Unfortunate Events har jag också läst The Beatrice Letters, Who Could That Be At This Hour? och Mörkret längst ned.

Årets bästa utgivning: Rebel Belle av Rachel Hawkins

Jag är jättedålig på att läsa böcker utgivna under samma år men i år har jag lyckats läsa några i alla fall. Jag tror att Rebel Belle är den bästa av de jag lyckats läsa i år och jag kan inte vänta till april nästa år då uppföljaren, Miss Mayhem, släpps.

—————–Donna Tartt (1)Hannah Kent (1)

Årets bästa fristående bok: Den hemliga historien av Donna Tartt / Burial Rites av Hannah Kent

Den hemliga historien skrämde mig med sina 700-någontin sidor. Den är liten och tjock som bara den. En riktig tegelsten med andra ord. Innan jag började läsa den, ska jag säga. Då jag väl satte igång upptäckte jag att det var en riktig bladvändare. Jag var som uppslukad av Tartts roman. Den var helt underbar och jag hoppas att ni plockar upp den nästa år (om ni inte redan gjort det).

Burial Rites var nog den enda boken under året som gav mig riktig ångest. Jag led så med karaktärerna, rycktes med i handlingen och förfördes av den vackra men skräckinjagande miljön. Det är en helt utomordentlig bok som jag hade önskat att ler läst.

Årets bästa seriestart / uppföljare / serieavslut / serie i sin helhet: The Diviners / Resan till tidens slut / A Series of Unfortunate Events

Den bästa seriestarten var hands down The Diviners av Libba Bray. Jag är en sådan fangirl då jag försöker att prata om den. Jag är helt och hållet såld på serien trots att jag ännu bara läst den första boken. Jag har inte läst så många uppföljare i år. En riktigt bra sådan var däremot Erika Vallins Resan till tidens slut. Det är förresten en bra serie överlag. Det bästa serieavslutet och serien i sin helhet är ändå Lemony Snickets A Series of Unfortunate Events. En fullkomligt fantastisk serie som jag absolut kommer att läsa om.

Bästa moderna klassikern / klassikern: And the Hippos Were Boiled in Their Tanks av William S. Burroughs och Jack Kerouac / Pappa Långben av Jean Webster

Jag trodde inte att jag hade läst särskilt många klassiker, moderna eller äldre, men det hade jag tydligen. Den bästa moderna klassikern jag läste var And the Hippos Were Boiled in Their Tanks. Jag har haft den rätt så länge men inte klarat av att läsa den och nu då jag väl gjorde det fattar jag inte vad det var som hindrade mig. Den var ju hur bra som helst. Den bästa klassikern var Pappa Långben av Jean Webster. Jag gillar egentligen inte klassiker som är skrivna i form av brev. De är oerhört krävande men efter den här tror jag att jag måste omvärdera mina åsikter. Pappa Långben var inte alls jobbig – snarare motsatsen.

—————–Libba Bray (1)Benjamin Alire Saenz (1)

Bästa ungdomsroman: The Diviners av Libba Bray / Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe av Benjamin Alire Sáenz

Två helt fantastiska romaner som jag inte kan få nog av. Jag rekommenderar givetvis båda. Den första är kanske mer för den som läser mycket ungdomsböcker och den andra är mer för vem som helst oavsett intresse eller ålder.

En bok jag tjatade v-ä-l-d-i-g-t mycket om: The Diviners av Libba Bray / Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe av Benjamin Alire Sáenz

Bara för att varna er, om ni inte redan fattat det, jag kommer att tjata v-ä-l-d-i-g-t mycket om dessa två böcker.

Bästa icke-skönlitteratur: A Walk in the Woods av Bill Bryson / Moab is my Washpot av Stephen Fry

Jag läste inte särskilt mycket som inte var skönlitteratur men två memoarer som var väldigt bra var A Walk in the Woods och Moab is My Washpot. Den första handlar om the Appalachian Trail som sträcker sig från Georgia till Maine i USA. Riktigt underhållande och intressant och en perfekt introduktion till Bill Brysons skrivande. Den andra handlar om Stephen Frys barndom och första skolår. Även den var riktigt intressant och lärorik, dessvärre var den lite mer deprimerande än Bill Brysons bok.

En bok jag inte kan fatta att jag väntade så länge med: And the Hippos Were Boiled in Their Tanks av William S. Burroughs och Jack Kerouac

Detta är kanske den bok som överraskat mig mest under 2014. Jag kan fortfarande inte fatta vad mitt problem var…

Bästa bladvändaren: The Diviners av Libba Bray / Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe av Benjamin Alire Sáenz

Nag, nag, nag…

Årets besvikelse: Strindbergs skugga i nordens Paris av Ulf Peter Hallberg

Jag tror att jag hade missuppfattat vad den skulle handla om. Jag blev i alla fall väldigt besviken på boken. Synd på ett sådant fint omslag.

En bok som jag kommer att läsa om nästa år: The Diviners av Libba Bray

Uppföljaren, Lair of Dreams, släpps i april och i samband med det bara måste jag läsa om den första boken. Eftersom de bytt omslag så måste jag dessvärre (ehm…) köpa en till så att den matchar den andra boken…ehm…

Bästa titeln: Is That a Fish in Your Ear? The Amazing Adventure of Translation av David Bellos

Grym titel på en bra bok.

Mest minnesvärda manliga karaktär/er: The Darkling, Jericho, Aristotle

Egentligen finns det betydligt fler minnesvärda manliga karaktärer men jag har valt ut tre av de bästa. The Darkling från The Grisha Trilogy, jag har hittills bara läst Shadow and Bone ska sägas, är en sådan där karaktär det egentligen inte är meningen att du ska gilla men du kan bara inte låta bli att göra det ändå. Jericho från The Diviners var lite av en underdog stora delar av boken och jag var osäker på om jag gillade honom eller inte. Han var stundvis lite av en douche men han växte på mig och nu är han nog en av de mest minnesvärda karaktärerna från i år. Aritotle från Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe hade en sådan lidelsefull kamp med sig själv. Det var helt omöjligt att inte falla för honom och att sympatisera med hans problem och kamp.

Mest minnesvärda kvinnliga karaktär/er: Agnes, Harper och Evie

Samma med de kvinnliga karaktärerna. Jag hade kunnat skriva ihop en betydligt längre lista men har valt ut tre av de allra bästa. Jag grät för Agnes i Burial Rites. Trots att hon kanske var skyldig till de brott hon anklagats för så ville jag stå på hennes sida och försvara henne. Burial Rites lockade fram så många känslor i mig att jag fortfarande kan bli berörd av den. Harper i Rebel Belle var nog den karaktär som ägde mest i år. Jag älskade varje liten bit av henne och jag längtar verkligen till april nästa år då uppföljaren kommer. Evie i The Diviners var nog den som jag kunde föreställa mig allra bäst då jag läste. Jag kunde verkligen leva mig in i handlingen och se henne springa runt på New York Citys gator och rädda dagen. Om de någon gång spelar in en film om boken så har jag till och med den perfekta skådespelaren för hennes roll. Eller i alla fall någon som liknar henne…

Mest minnesvärda OTP: Aristotle/Dante, Evie/Jericho och The Darkling/Alina

Jag vet att ett av dem kommer aldrig att hända och att ett av dem kommer jag att få lida för men ändå. A girl can dream.

Leigh Bardugo (1)Neil Gaiman (1)Elisabeth Wilson (1)Hannah Kent (1)Libba Bray (1)

Ett omslag som jag gillat extra mycket:

Jag känner ett visst tema bland omslagen jag valt ut. Jag tror att jag gillat svart, blått och lila i år. Och även andra mörka färger ser det ut som. Den som sticker ut är Hannah Kents vita omslag. Det man däremot inte kan se är att kanterna på själva sidorna är svarta. Hur snygg detalj som helst.

Lemony Snicket (18)

Bästa illustrationerna: Mörkret längst ned av Lemony Snicket

Mörkret längst ned var nog en av de finaste jag läste i år. Dels var det en söt liten berättelse men den hade också mycket fina illustrationer.

Minnesvärda citat: Jag har läst flera böcker med minnesvärda citat men den allra senaste boken var absolut Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe av Benjamin Alire Sáenz. Jag skulle kunna citera hela boken men för att skona er så har jag valt ut två av mina favoritcitat:

“To be careful with people and with words was a rare and beautiful thing.”

“How could I have ever been ashamed of loving Dante Quintana?”

Standard

2 thoughts on “Sammanfattning av bokåret 2014 | Del ett

  1. Jag vill inte veta hur många böcker jag har köpt i år. Jag vägrar kolla. På så sätt kan jag leva i förnekelse över just hur illa ställt det är.

    Andrew Kaufman ska jag försöka upptäcka nu i år 🙂 Hoppas att jag kommer att gilla honom!

Kommentera

