Reading is sexy ♥

Sammanfattning av bokåret 2014 | Del två

Bokåret (5)

ÅRETS 10 BÄSTA BÖCKER

Shadow and Bone av Leigh Bardugo | En riktig bra fantasyroman för alla som läser ungdomsböcker och som kanske skulle vilja börja läsa fantasy. Jag fastnade direkt för den spännande världen Ravka, de mystiska och farliga karaktärerna och det romantiska triangeldramat. Både huvudkaraktären Alina och The Darkling har blivit nya favoritkaraktärer.

The Diviners av Libba Bray | En annan fantastisk fantasyroman för alla som läser ungdomsböcker. Behöver jag säga mer än New York City, 1920-talet, magi, monster, mord och romans? Nej, jag trodde inte det. Jag var som uppslukad av The Diviners från start och kunde inte lägga ifrån mig den. En bok som jag absolut kommer att läsa om nästa år.

A Walk in the Woods av Bill Bryson | En intressant, fängslande och rolig skildring av en fotvandring längst med the Appalachian Trail i USA. Jag har aldrig varit där men kunde föreställa mig varje plats i detalj på grund av Brysons tilltalande språk. Det enda jag hade önskat mig var en mer detaljerad karta.

The Luminaries av Eleanor Catton | En av de mest krävande böcker som jag läst under året. Jag var tvungen att läsa om de första 100-någonting sidorna säkert två-tre gånger innan jag riktigt kunde hänga med. Tar du dig bara förbi detta är det en spännande roman om guldrushens sista dagar på Nya Zeeland. The Luminaries har egentligen lite av allt du vill ha i en historisk roman. Eller, allt du inte visste att du behövde. Exotiska och farliga miljöer, skeppsbrott, oerfarna huvudkaraktärer, gömda skatter, svinaktiga suputer, misslyckade seanser, droger, skumraskaffärer, bedrägeri, otrohet, prostitution, politik, romantik, död och försvinnanden.

Moab is My Washpot av Stephen Fry | En mycket intressant memoar om en av de mest intressanta människorna som lever just nu. Moab is My Washpot skildrar perioden från det att Stephen Fry föddes till slutet av grundskolan. Det är en värld så olik min egen men gud vad jag kände för honom. Jag kunde verkligen sätta mig in i hans problem och agerande. Absolut en av de bästa memoarer jag någonsin läst.

Rebel Belle av Rachel Hawkins | En av de roligaste böckerna som jag läst i år. Låt inte det sockersöta omslaget lura er. Trots att huvudkaraktären Harper Price är skolans mest populära cheerleader är hon också en superhjälte som beskyddar samhället hon bor i. Hon är den amerikanska söderns version av Buffy, skulle jag säga. Det är en sådan bok som skulle kunna tilltala många bara de vågade läsa den. Tekniskt sett är det YA men den kan nog också läsas av skeptiker, eller?

Burial Rites av Hannah Kent | En mycket gripande bok om den sista avrättningen som någonsin skedde på Island, 1829. Det är en helt fantastisk bok och jag har haft sådana problem att göra den rättvisa. Den är liksom så djup och emotionellt svår att du inte kan sätta dig in i den förrän du har läst den. Som jag sagt tidigare så grät jag för huvudkaraktären Agnes och jag ville verkligen försvara hennes agerande – trots att det inte hade gett något.

Child of God av Cormac McCarthy | En otroligt grotesk roman om hemska handlingar. Liksom de flesta av McCarthys romaner så baseras mycket av handlingen på social isolering och perversa människor. Jag kan inte känna någon som helst sympati med någon av karaktärerna. Allt jag kan känna är avsky och fruktan. Men ack så bra Child of God är.

Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe av Benjamin Alire Sáenz | En ungdomsroman som hänför och förför. Jag känner mig faktiskt helt golvad och jag kunde inte lägga den ifrån mig, det gick helt enkelt inte, jag var tvungen att fortsätta läsa ända till slutet. Jag älskar författare för att han har skrivit en sådan här bok och speciellt för att den är så lätt att ta till sig och för att det inte är alldeles uppenbart att den handlar om en homosexuellt förhållande. Det smyger sig på en och som läsare får du en fantastisk inblick i killarnas inre liv. Det är en oerhört fin och välskriven roman som alla borde läsa.

Den Hemliga Historien av Donna Tartt | En bok om föreläsningar om det grekiska språket och grekisk litteratur, biblioteksplugg, elevhemmen, fester och middagar. Och mord. Glöm inte mord. Tartt har lyckats kombinera en helt ordinär handling med det bisarra och oförklarliga. Det är en riktig bladvändare för regniga dagar.

Standard

2 thoughts on “Sammanfattning av bokåret 2014 | Del två

  1. Tre av dessa böcker känner jag att jag bara måste läsa: Moab is My Washpot; Burial Rites och Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe 🙂 Särskilt den sista måste jag få läst i år. Den verkar så bra!

Kommentera

