Reading is sexy ♥

The Luminaries av Eleanor Catton (2013)

Eleanor Catton (1) Jag läste nyligen en sådan träffsäker recension av Eleanor Cattons vidunderliga historiska roman The Luminaries. Recensenten summerade mina tankar på ett sådant bra sätt då hon skrev att:

”This is not an important book. There is no magnificent theme, no moral thicket, no people to emancipate, no countries to defend, no subtext to unravel, and no sizable payoff. Its weightiness is physical, coming in at 832 pages. And yet, it is one of the most marvelous and poised books that I have read.”

Jag håller med i varenda mening. Det är ingen viktig bok, det finns inget storslaget tema eller moralisk ståndpunkt och dess tyngd är endast i antal sidor. Trots det så är The Luminaries en av de mest storslagna och vidunderliga romaner jag någonsin läst. Romanen har flera parallellhandlingar och sidospår som kräver en observant läsare. Det som hjälper er är listan med karaktärer och platser i romanens inledning. Listan är nästan ett måste för att hålla reda på allt. Jag var tvungen att läsa om de första 100 sidorna säkert tre gånger innan jag kände att jag förstod vad det var som stod på sidorna. Kan ni bara ta sig förbi de första 200-300 sidorna så kan jag lova att ni inte kommer att ångra er.

Romanen utspelas under guldrushens sista tid på Nya Zeeland. Den unge Walter Moody anländer till Hokitika, Nya Zeeland i januari 1866 inte bara för att gräva guld men också för att fly från sitt förflutna. På Crown Hotel sitter tolv män i djup, allvarlig och livsavgörande diskussion och när Moody kliver in blir hans snabbt indragen i det mysterium som de nu tretton män har samlats kring. The Luminaries har egentligen lite av allt du vill ha i en historisk roman. Eller, allt du inte visste att du behövde. Exotiska och farliga miljöer, skeppsbrott, oerfarna huvudkaraktärer, gömda skatter, svinaktiga suputer, misslyckade seanser, droger, skumraskaffärer, bedrägeri, otrohet, prostitution, politik, romantik, död och försvinnanden. The Luminaries är på sätt och vis en slags detektivroman där allt handlar om att försöka reda ut vem det är som är mördaren och vad det är som har hänt en annan försvunnen man. Det finns till och med en rättssal med i romanen.

Eleanor Catton (2)

Det är nog romanens struktur som imponerar på mig mest. Romanen är uppdelad i flera stora delar efter astrologins tecken där flera av de större karaktärerna har fått ett stjärntecken och med det en del var. Inuti varje del finns flera kortare kapitel som också är kopplat till astrologin. Varje del är i sin tur ungefär en tredjedel kortare eller hälften så lång som den föregående delen. Den första delen är till exempel 360 sidor lång, den andra är 160 sidor och den tredje är 104 sidor och så vidare. Jag tror att de som är intresserade av astrologi kommer att uppskatta det hela mycket mer än vad jag klarade av att göra men tydligen så ska varje stjärntecken förklara karaktärernas personlighet och agerande. Jag tyckte i alla fall att det var intressant, det lilla jag förstod. Se bilden ovan för att förstå vad jag menar. Om jag någon gång läser om The Luminaries så ska jag först läsa på mer om stjärntecknen. Det är nog inget måste men jag tror samtidigt att det kan förhöja läsningen.

Eleanor Catton har skrivit två romaner, den här och The Rehearsal från 2009, och hon är bara 29 år. Jag tror aldrig att jag har varit så avundsjuk och imponerad i hela mitt liv. Avundsjuk för att hon är tre år äldre än vad jag är men med två romaner i bagaget. Imponerad på grund av att hon är en fantastisk berättare med ett otroligt vackert och gripande språk. Jag läste egentligen aldrig The Luminaries på grund av handlingen eller karaktärerna. De är, som jag tidigare skrivit, inte särskilt märkvärdiga trots att jag mer än gillade båda delarna (annars hade jag kanske inte läst den så snabbt som jag ändå gjorde). Jag läste The Luminaries mycket på grund av språket. Jag hade flera favoritcitat och stycken. Här är tre av de vackraste:

“A woman fallen has no future; a man risen has no past.”

“If home can’t be where you come from, then home is what you make of where you go.”

“Money is a burden, a burden most keenly felt by the poor.”

Ett löfte jag har gjort till mig själv är att läsa alla Eleanor Cattons framtida romaner. Och The Rehearsal. Jag känner att det liksom är ett måste för mig.

Standard

3 thoughts on “The Luminaries av Eleanor Catton (2013)

  1. Pingback: Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe av Benjamin Alire Sáenz (2012) | How hollow heart and full

  2. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2014 | Del ett | How hollow heart and full

  3. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2014 | Del två | How hollow heart and full

Kommentera

