Reading is sexy ♥

Hur viktig är bokens titel?

Det är fredag och det betyder, efter några helgers uppehåll från min sida, bokbloggsjerka. Denna helg undrar Annika, med tanke på den ständigt återkommande diskussionen om bokomslag, hur viktig bokens titel är för oss som läsare. Trots att jag ständigt påstår att det är bokens omslag som jag först och främst går efter, om jag inte känner till författaren eller den specifika boken innan, så måste jag faktiskt säga att bokens titel är minst lika viktig. Det är omslaget i kombination med titeln som får mig att plocka upp en bok av en okänd författare. Jag ska ta en bok som jag nyligen köpte i London som exempel.

Jenny Erpenbeck (1)

Det hade varit lätt att missa Jenny Erpenbecks Visitation när jag besökte Foyle’s i London förra helgen. För mig var både författaren och boken helt okända trots att det är en etablerad författare med flera publicerade och översatta böcker. Det går till och med att få tag på hennes böcker på svenska. Jag hade däremot aldrig medvetet letat efter författaren eftersom jag inte visste om hennes existens. Det var egentligen bara tur att jag råkade se det fina och mystiska omslaget på hyllan. Egentligen letade jag faktiskt efter Susan Hill. Det var däremot den enkla, men samtidigt mystiska och inbjudande, titeln som fick mig att faktiskt läsa baksidestexten. Först tänkte jag att Visitation kanske skulle kunna handla om en återberättad saga i modern tappning, men baksidestexten fick mig att tänka på spökhistorier och invecklade mordgåtor:

An exquisitely crafted, stealthily chilling story of a house and its inhanitants, and of a countury and its ghosts

För det första är det viktigt att omslag och titel passar ihop. Det är det första vi möts av innan vi egentligen vet vad boken handlar om. Visitation har ett enkelt omslag med en lika enkel titel, men just kombinationen av de två skapar en mystik och ett intresse för bokens innehåll, och mer behövs faktiskt inte. För det andra är det viktigt att omslaget och titeln tillsammans reflekterar bokens innehåll. Visitation har ett omslag, titel och innehåll som passar väl ihop då alla tre ger ett avskalat men samtidigt intressant intryck på läsaren. Hemsökelse heter boken både på svenska och på originalspråket och det får faktiskt inte samma effekt på mig. Jag tycker inte att det är ett lika laddat ord som Visitation. Utan omslaget hade jag nog inte plockat upp boken och utan titeln hade jag nog inte läst baksidestexten. För mig hänger de två ihop.

Ibland kan vi däremot bara se bokryggarna och med det kan vi heller inte avgöra hur omslaget egentligen ser ut. Därför kan det ofta vara bra med en uppseendeväckande eller vacker titel så att vi plockar upp boken från hyllan. En bok jag läste nyligen, The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry av Rachel Joyce, är en sådan bok. Omslaget är beige och ganska tråkigt. Det känns som att jag har sett det flera gånger om redan och ofta på böcker som jag inte gillar särskilt mycket. Titeln är däremot originell och det som fick mig att ens plocka upp boken. Varför är pilgrimsfärden osannolik? Varför ska Harold Fry på en pilgrimsfärd överhuvudtaget? Vart ska han? Vem är egentligen Harold Fry? Och så vidare. Det finns väldigt många liknande exempel på tråkiga bokomslag med grymma titlar men jag tror ni förstår var jag vill komma med det. Omslagen är inte alltid i ens smak och då kan en fängslande titel vara behövlig.

Standard

16 reaktioner på ”Hur viktig är bokens titel?

  1. Rätt tänkt… visst hänger det ihop, titel och omslag. Pratade med en layoutare om just omslag. Hon påstod att det ofta blir en häftig diskussion med författaren om just omslaget.

  2. Hur titeln låter, och ligger i munnen är ganska viktigt för mig faktiskt. Jag väljer ofta om jag läser på svenska eller engelska efter vilket språk jag gillar titeln mest på.

    sv: Ja, kan vara rätt deprimerande på sina ställen, men samtidigt är det en bok jag absolut läser för att slappna av. Jag har kommit på mig själv med att gärna läsa den när verkligheten känns för grå och trist. 🙂

Lämna en kommentar