Reading is sexy ♥

(o)ärlighet?

Helgens bokbloggsjerka handlar om hur vi skriver recensioner och Annika frågar helt enkelt om vi är 100% ärliga när vi skriver recensioner eller omdömen. Det får bli ett kort svar denna helg.

Jag har egentligen ingen anledning till att inte vara ärlig. Vem skulle tjäna på att jag ljuger i en recension på en bok jag valt själv från min egen bokhylla? Det finns liksom ingen mening med att inte vara ärlig. Det hela handlar om, som Annika själv skriver, att motivera varför man tycker som man tycker. Konstruktiv kritik liksom. Jag försöker alltid vara ärlig men eftersom jag mestadels läser böcker som jag redan äger är det sällan jag behöver oroa mig för (o)ärlighet. Jag skulle nog hellre välja att antingen inte läsa ut boken eller att inte recensera den om jag ogillade den för mycket.

Standard

12 reaktioner på ”(o)ärlighet?

  1. Sund inställning, kan bara hålla med. Jag läser sällan böcker som jag ogillar riktigt mycket. Förmodligen beror det på en blandning av att jag känner min boksmak ganska väl, och har turen på min sida när jag väljer böcker 🙂

  2. Som du säger är det ju enklare om man får välja böckerna själv, eftersom man ju väljer efter vad man bör gilla. Det blir ju svårare när andra valt ens läsning och boken inte alls passar en. Den är ju inte automatiskt dålig för det. /Helena

  3. Precis som du skriver så väljer jag själv vilka böcker jag vill läsa. Även om jag får ett recensions ex väljer jag ju om jag vill läsa den eller inte. Även vid recensionsex så är jag ärlig sen är det för mycket sagt att man inte är påverkbar men det är inte samma sak som oärlig tycker jag.

  4. Ping: 55 frågor om läsning | I find your crippling awkwardness extremely arousing

Lämna en kommentar