Reading is sexy ♥

Happy Bookaholic

1. Vad älskar du med att köpa nya böcker?
Det varierar beroende på var och hur jag köper böckerna. Det bottnar väl i möjligheten att närsomhelst upptäcka nya böcker eller författare och med det nya läsupplevelser. Dessutom är jag en av de många människor som dras till utseendemässigt vackra eller konstiga böcker och det kan vara fruktansvärt roligt att köpa sådana böcker.

2. Hur ofta köper du nya böcker?
Egentligen inte så ofta. Det är några gånger per år jag köper böcker, och då ganska många åt gången, men det händer att jag också köper en enstaka bok någon gång om jag befinner mig i en fysisk bokhandel.

3. Fysisk bokaffär eller bokhandlar online – vad föredrar du?
Jag föredrar de fysiska bokaffärerna. Tyvärr finns det inte så många bra fysiska bokaffärer i Sverige. Det är inget fel på Bokia eller Akademibokhandeln men de är ganska stereotypa i sitt urval.

4. Har du någon favoritbokaffär?
Två av mina absoluta favoritbokaffärer är Foyle’s och Hatchard’s i London. De har ett fantastiskt utbud av klassiska såväl som samtida författare. Hatchard’s är dessutom jättemysig med flera våningar för olika genres.

5. Brukar du förbeställa böcker?
Nej, det har jag nog aldrig gjort.

6. Har du en månadsbudget för bokinköp som du inte får överskrida?
Nej, det har jag inte, skulle jag påstå.

7. Bokköpsstopp – är det något för dig?
Jag brukar sällan försöka mig på det eftersom det alltid fungerar dåligt. I år ska jag istället försöka dra ned på antalet köpta böcker. Hittills har det gått jättedåligt.

8. Hur stor är din bokönskelista?
Min lista på Goodreads ligger på 246 böcker. Alla är inte så seriösa eftersom jag också använder listan till att bara komma ihåg titlar som kan vara intressanta men som jag inte nödvändigtvis vill köpa just nu.

9. Vilka tre böcker (från din önskelista eller förbeställningslista) vill du äga NU?
Om jag bara får välja tre så får det nog bli The Wettest County in the World av Matt Bondurant. Jag såg filmen Lawless förra året och när jag fick veta att den är baserad på en bok kände jag att jag bara måste läsa den. Det är en oerhört spännande och hemsk historia om tre bröder i början av 1900-talet som säljer sprit olagligt och hur de försöker bedriva en verksamhet samtidigt som de drabbas av ständiga motgångar från alla möjliga håll. Jag vill också ha Tree of Codes av Jonathan Safran Foer. Problemet är bara att boken är så förbannat dyr just nu. Den låg på närmare 250-300 kronor sist jag tittade. Till sist vill jag också ha A Monster Calls av Patric Ness m.fl. Jag har nog BARA läst bra recensioner om boken och är så himla sugen på att läsa den.

10. Vem taggar du?
Alla och ingen.

Standard

One thought on “Happy Bookaholic

Kommentera

