Reading is sexy ♥

55 frågor om läsning

Enkäten kommer från Bokbabbels gamla bokblogg som i sin tur hittade den på en engelsk blogg. Bokbabbel har översatt enkäten till svenska. Istället för att dela upp enkäten i två, som Bokbabbel gjorde, har jag valt att inte göra det. Jag såg ingen egentlig anledning till att dela upp den trots dess gedigna längd.

1. Favoritbok i barndomen?
Alla böcker skrivna av Astrid Lindgren var favoriter som barn. Speciellt Pippi Långstrump och Bröderna Lejonhjärta. Jag gillade även sagoböcker i stil med Elsa Beskows sagoskatt och hade hur många som helst vill jag minnas. Jag gillade även Mamma Mu och Pettson och Findus. Och en massa andra böcker.

2. Vad läser du just nu?
Just nu läser jag Northanger Abbey av Jane Austen och har just under hälften av boken kvar. Det är en grymt underhållande bok som stundvis gör mig riktigt upprörd. Vänta er en recension inom kort.

3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Inget just nu. Jag reserverar sällan böcker på biblioteket.

4. Dålig bokvana?
Jag köper mer än vad jag läser. Hittills har jag köpt 10 böcker under 2013 och det är mer än vad jag har läst. Så mitt kill hyllvärmareprojekt står på +/- just nu. Men det är bara bra böcker som jag har köpt. I have no regrets!

5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Jag har lånat två böcker i samband med mitt examensarbete som jag snart ska lämna in. Även böckerna ska snart in. Jag har lånat MLA Handbook for Writers of Research Papers av Joseph Gibaldi och Engelsk Språkdidaktik: Texter, kommunikation och språkutveckling av Bo Lundahl.

6. Har du en läsplatta?
Ja, det har jag. Jag fick en iRiver Story HD i julklapp. Även detta är ett hinder i mitt kill hyllvärmareprojekt men ack så vacker den är.

7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Egentligen föredrar jag att läsa en bok åt gången eftersom jag då kan koncentrera mig bättre. Samtidigt läser jag då och då böcker som är ganska krävande och med det kan det vara bra att ha en annan bok att balansera upp det hela. Om det är en tjock bok läser jag samtidigt en tunn bok och om det är en emotionellt krävande bok läser jag också en mer lättsam bok.

8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Det tror jag inte. Jag läser likadana böcker som innan. De enda skillnaderna är att jag skriver utförliga recensioner på det jag läst och att min att-läsa-och-köpa-lista har ökat dramatiskt. Kanske har jag blivit mer disciplinerad i min läsning.

9. Sämsta boken du läst i år?
Året har just börjat så jag har inte hunnit läsa någon dålig bok än. Om jag måste välja en bok som inte varit fullt så bra så väljer jag nog Fiint Språk. Det är inte alls en dålig bok för det. Jag gillade den men samtidigt saknades det både längd och förklaringar.

10. Bästa boken du läst i år?
Den absolut bästa boken jag läst hittills i år är Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström. Jag är helt såld på Stads-serien trots att jag bara har läst den första boken ännu. Jag ska läsa den andra delen nästa månad, Barn av sin stad, då jag har ett manligt författartema på bloggen.

11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Inte alls så ofta. Nästan aldrig skulle jag vilja säga. Jag tycker att jag har hittat mig själv bland de böcker jag läser och ser egentligen ingen anledning att söka mig någon annan stans.

12. Vilken är din bekvämlighetszon?
Jag läser mycket klassiker och moderna klassiker både som roman och novell. Charles Dickens, Jane Austen, Sir Arthur Conan Doyle, Agatha Christie, John Steinbeck, Samuel Beckett, James Joyce är bara några av de författare jag läser i den kategorin. Jag läser även samtida böcker av författare som Nick Hornby, Charles Bukowski och Cormac McCarthy. Inom dessa ganska övergripande kategorier läser jag även en massa genrer. Se fråga 22.

13. Kan du läsa på bussen?
Ja, det kan jag. Om jag mår dåligt eller om resan är för guppig kan jag däremot inte läsa eftersom jag lätt kan bli åksjuk under sådana förhållanden.

14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
Jag har nog inte specifik favoritplats. Det ska däremot vara ett bekvämt och lagom varmt ställe med bra belysning. Det ska gärna finnas en filt tillgänglig.

15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Jag har inga problem med att låna ut böcker så länge de lämnas tillbaka inom rimlig tid och att de är i samma skick som när jag lånade ut dem. Jag lånar inte ut böcker till människor som tar ett halvår-år på sig att läsa en bok eller som inte verkar ha något intresse av andras egendom.

16. Viker du hundöron i dina böcker?
Nein!

17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Nej, det gör jag inte. De enda böckerna det är skrivet i är de jag läst i samband med universitetet eller sådana jag köpt på antikvariat som det redan är skrivet i. Jag brukar aldrig ha något vettigt att skriva i böckerna.

18. I studierelaterade böcker då?
Se fråga 17.

19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Svenska och engelska är de enda språken jag läser på. Jag brukar tänka att om boken är skriven på svenska ska den läsas på svenska och om boken är skriven på engelska ska den läsas på engelska. Det blir i och för sig ett problem med författare som Samuel Beckett eller Albert Camus som skrev (mycket) på franska. Men ni förstår vad jag vill komma fram till. Jag gillar att läsa på både svenska och engelska eftersom det är bra med variation.

20. Vad får dig att älska en bok?
Det mest grundläggande en riktigt bra bok ska ha är en fängslande handling, karaktärer som utvecklas på ett trovärdigt sätt under bokens gång, en bra berättarstil och passande språk. Förvisso betyder det inte att jag nödvändigtvis kommer att älska boken men det är goda förutsättningar i alla fall. Egentligen är det nog mer en helhetskänsla som jag associerar med minnen och andra händelser.

21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Antingen så måste jag själv gilla boken riktigt mycket, se fråga 20, eller så måste jag tro att mottagaren troligtvis kommer att gilla den baserat på vad hen läser annars. Oftast är det första alternativet som gäller.

22. Favoritgenre?
Jag är inte så genrebunden utan kan läsa allt från klassiker, samtida romaner, graphic novels, fantasy, sci-fi, spök- och skräckhistorier, whodunit, biografier och annan icke-skönlitteratur.

23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Jag skulle vilja läsa mer fantasy och sci-fi än vad jag gör idag. Jag tycker att det är alltför lätt att komma över dålig fantasy och sci-fi och jag klarar inte riktigt av att skilja på vad som är bra eller dåliga böcker bara av att titta på omslaget eller läsa baksidestexten. Och så är det hemskt stora genrer så det är svårt att bara börja.

24. Favoritbiografi?
Förra året läste jag en bok om Berit Ås, Förbannad är jag ganska ofta, som var fruktansvärt bra.

25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Nej, det har jag inte. Och jag kommer heller aldrig att göra det.

26. Favoritkokbok?
Jag har nog ingen favorit egentligen men Bonniers Kokbok är jättebra.

27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?
Jag har nog inte läst någon bok som kan klassas som inspirerande i år.

28. Favoritlässnacks?
Jag äter inte så mycket då jag läser, om det inte är vid frukost eller lunch som jag läser, utan dricker hellre kaffe, te eller en annan dryck.

29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?
Jag har nog inget specifikt exempel på en bok som förstörts av en hype eftersom det ofta får mig att inte läsa boken i över huvud taget. Jag ogillar tjat.

30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
Det är inte så ofta som jag läser bokrecensioner i tidningar. Det recenseras sällan sådant som jag läser, men det händer ibland, och det är mer troligt att jag läser recensioner på bloggar. Ofta kan jag hålla med en recension men det händer att jag och den andra människan har helt olika uppfattningar om en bok.

31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Konstruktiv kritik är bra om det skrivs på ett objektivt sätt. Ingen enligt mig får ut något av den supernegativ och ensidig recension till exempel. Jag har skrivit om detta i en tidigare bokbloggsjerka.

32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
Franska! Jag önskar verkligen att jag kunde läsa på och prata franska för då skulle jag kunna läsa både Samuel Beckett och Marguerite Duras på originalspråk.

33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?
Allt Stephen King skriver ger mig mardrömmar.

34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
Ingen jag kan komma på.

35. Favoritpoet?
Tio favoriter i bokstavsordning är Samuel Beckett, Karin Boye, Charles Bukowski, E.E. Cummings, Emily Dickinson, T.S. Eliot, Robert Frost, Jack Kerouac, Moa Martinson och Edith Södergran.

36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?
Jag lånar så sällan böcker att jag får säga en åt gången max. Då jag lånade kurslitteratur som bäst var det däremot mer än en bok åt gången.

37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
Se fråga 36. Det beror på omständigheterna. Om det är en kursbok är de inte lika lästa som en skönlitterär bok.

38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
Det finns så många karaktärer som jag gillar. Hermione Granger, Remus Lupin och Luna Lovegood, Elizabeth Bennet, Jane Benneth, Siri, Tengel, Heike, Sol, Are är bara några. Det finns så ofantligt många.

39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
Just nu är Count Olaf, skurken i A Series of Unfortunate Events, först på listan tror jag. En mycket underhållande skurk.

40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
Tunnare pocketböcker så att jag kan ta med mig flera.

41. Det längsta du har varit utan att läsa?
När jag pluggade som intensivast läste jag sällan skönlitterära böcker eftersom jag varken hade ork eller tid. Då kunde jag gå en månad eller två utan att läsa en enda bok.

42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Den senaste boken som jag inte ville avsluta var Mina drömmars stad. Jag läste boken under en sittning på tåget förra månaden och kunde verkligen inte lägga ifrån mig boken samtidigt som jag inte alls ville avsluta den. Jobbigt dilemma.

43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
Oftast är det när andra människor pratar med mig eller väldigt höga ljud.

44. Bästa filmatisering av bok?
Filmatiseringarna av Härskarringen, Harry Potter, Stolthet och Fördom, Förnuft och Känsla, Allt är Upplyst, Berättelsen om Narnia (den äldre BBC-versionen), Bram Stokers Dracula, Bury My Heart at Wounded Knee, Ciderhusreglerna, Den Gröna Milen, Drömfångare, En Geishas memoarer, Extremt Högt och Otroligt Nära, Fear and Loathing in Las Vegas, High Fidelity, The Hobbit, alla Miss Marple och Poirot, Bridget Jones Dagbok, Brokeback Mountain och allt av Astrid Lindgren

45. Sämsta filmatisering av bok?
Det finns många dåliga filmatiseringar men jag kan inte komma på någon specifik film som jag också har läst boken till. Den tecknade versionen av Bilbo är kass i och för sig. Och Eragon var awkward.

46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
Om jag räknar bort de gånger jag köpt kurslitteratur så har jag spenderat riktigt mycket pengar de gånger jag varit i bokhandlar i London. Jag kan däremot inte uppskatta en egentlig siffra eftersom det inte är något jag brukar lägga på minnet.

47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?
Aldrig. Om jag är riktigt osäker på en bok kan jag skumma igenom första sidorna eller kapitlet men inte hela boken.

48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?
Att boken är dålig eller tråkig i kombination med att den dessutom är lång.

49. Har du dina böcker organiserade?
Jag har böckerna i relativ ordning. Jag har separerat pocket, inbundet, kurslitteratur, icke-skönlitteratur och graphic novels. Inom kategorierna pocket och inbundet har jag organiserat böckerna efter författarnas efternamn men jag har för lite plats i nuläget så jag har varit tvungen att improvisera och med det kommer oreda.

50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
Behålla. Alla gånger. Jag ger nästan aldrig bort böcker jag äger. Det är bara om jag av en eller annan anledning inte gillade boken eller vet att jag aldrig kommer att lösa den.

51. Finns det böcker du undviker?
Självhjälpsböcker, hälsoböcker, contemporary YA av chick lit-andan.

52. Nämn en bok som gjorde dig arg?
Just nu är jag väldigt förbannad på valen en del av karaktärerna gör i Northanger Abbey. Catherine, huvudkaraktären, gick runt halva boken och var som en riktig toffel. Hon har börjat säga ifrån nu i alla fall. Och familjen Thorpe gör mig riktigt förbannad. Hela tiden.

53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?
Jag trodde inte att jag skulle gilla Tom’s Midnight Garden, Lord of the Flies eller Animal Farm när jag först började läsa dem. Det tog ett tag innan jag kom i handlingarna men det är böcker som definitivt har växt på mig.

54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?
Jag kan inte komma på någon specifik bok just nu.

55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?
Det bästa jag vet är när jag har haft en lång period med måste-läsning, som när jag pluggade, och sedan blev ledig under en tid för att då bara kunna välja vilken bok som helst i hela världen utan att behöva vara klar med den till ett specifikt datum. Det är riktigt skönt.

Standard

Kommentera

