Reading is sexy ♥

The Wind in the Willows av Kenneth Grahame (1908)

Kenneth Grahame (1)Titel: The Wind in the Willows
Författare: Kenneth Grahame
Utgivningsår: 2012 (1908)
Bokförlag: Penguin Threads
Sidantal: 157
Språk: Engelska
ISBN: 978-0-14-310664-7
Betyg: 4 av 7
Länkar: [Goodreads] [Adlibris]

Baksidestext: [Från AdLibris] Meek little Mole, willful Ratty, Badger the perennial bachelor, and petulant Toad. In the more than one hundred years since their first appearance in 1908, they’ve become emblematic archetypes of eccentricity, folly, and friendship. And their misadventures–in gypsy caravans, stolen sports cars, and their beloved Wild Wood- continue to capture readers’ imaginations and warm their hearts long after they grow up. The Wind in the Willows is a timeless tale of animal cunning and human camaraderie.

Tankar och åsikter: Det tog två månader för mig att läsa The Wind in the Willows. Utan egentlig anledning. Boken är inte särskilt lång, 157 sidor allt som allt, och jag tycker att det är en bra och underhållande bok. Samtidigt kunde jag inte läsa mer än några sidor åt gången oavsett var och när jag läste. För mig definierar The Wind in the Willow slow reading. Kanske inte för att dra ut på läsupplevelsen men för att boken helt enkelt kräver den typen av läsning.

Handlingen i The Wind in the Willows är ganska långsam blandat med korta fartfyllda sekvenser framförallt mot slutet av boken. Jag gillar däremot den lugna handlingen. Det är en klassisk engelsk barnbok i stil med Tom’s Midnight Garden. Trots att händelserna egentligen är ganska dramatiska (fartfyllda bilfärder och karaktärer som rymmer från fängelse) berättas de på ett fridfullt sätt. Karaktärerna var oerhört underhållande. Jag gillar Ratty, Toad, Badger och Mole. Alla har väldigt originella personligheter och deras karaktärsutvecklingar är alla intressanta. Vissa mer än andra förvisso. Toad var en av de karaktärer som växte på en. Jag hade svårt för honom i början av boken men mot slutet var han en av mina favoriter. Han är även den som genomgår den största utvecklingen från att vara självgod och trångsynt padda till god och omtänksam.

Det som jag tycker är mest spännande med The Wind in the Willows är den påträngande antropomorfismen. Det vill säga, alla karaktärer är djur men beskrivs som om de vore människor. Alla har till exempel karaktärsdrag som människor har, klär sig i människokläder, äter människomat och har intressen som människor har. Det är lätt att glömma att de faktiskt är djur.

The Wind in the Willows är i grunden en fabel med en moralkaka som avslut. Jag kan absolut förstå varför boken används i grundskolan och jag skulle säkert också göra det om jag fick möjligheten.

Standard

4 thoughts on “The Wind in the Willows av Kenneth Grahame (1908)

  1. Pingback: Månadsrapport för januari 2013 | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  2. Pingback: The chaos challenge? En ny utmaning | How hollow heart and full

  3. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2013 | Del ett | How hollow heart and full

  4. Pingback: Wind in the Willows av Kenneth Grahame » C.R.M. Nilsson

Kommentera

