Reading is sexy ♥

Ett Öga Rött av Jonas Hassen Khemiri (2003)

Titel: Ett Öga Rött
Författare: Jonas Hassen Khemiri
Utgivningsår: 2003
Bokförlag: Norstedts
Sidantal: 252
Språk: Svenska
ISBN: 978-91-7263-845-7
Betyg: 5 av 7

Baksidestext: Halim har genomskådat allt. Han har genomskådat Integrationsplanen. Han har genomskådat varför de intellektuella liknar halta kameler. Tyvärr har han också genomskådat sin pappa. Men Halim har en egen plan: han ska bli Sveriges mäktigaste revolutionsblatte. En tankesultan, som knäcker koderna och får de snyggaste gussarna.

Ett öga rött är Jonas Hassen Khemiris debutroman. När den kom ut 2003 blev den genast boken alla talade om. Den belönades med Borås Tidnings debutantpris, har dramatiserats och översatts till ett flertal språk. Ett öga rött har dessutom filmpremiär hösten 2007. För fattarens andra roman, Montecore, nominerades till Augustpriset 2006 och vann Sveriges Radios Romanpris 2007. Jonas Hassen Khemiri är född 1978 i Stockholm.

Tankar och åsikter: Jag har haft Ett Öga Rött (länk till boken på författarens hemsida) ståendes i min bokhylla i flera månader. Säkert ett år. Kanske två. Den har varit en av de böcker som jag tänkt läsa men ännu inte gjort. Det är en mycket vacker bok – blå med guldliknande mönster. Som bilden ovan – fast blå. Tidigare har jag kommit i kontakt med Ett Öga Rött ett flertal gånger. Senast var i samband med en B-kurs på universitetet då en klasskompis undersökte bokens meningsuppbyggnad. Or something grammatical. Whatever it was. Vi läste även utdrag från boken på litteraturvetenskapen. Men innan jag nu läste boken, som en del av vad jag lovat inför augusti, har jag faktiskt inte haft någon nämnvärd kontakt med varken boken eller dess författare.

Nu har jag egentligen inte så mycket annat att säga än att Ett Öga Rött är en jävligt grym bok. Det tog några sidor innan jag blev van det språk som författaren använder. Det är nog, så här i efterhand, bokens främsta egenskap. Khemiri har med karaktärens omvända ordföljd och brutna svenska kunnat diskutera ämnen såsom döden, sorg, kärlek och utanförskappå ett mycket skickligt sätt. Vi upplever handlingen utifrån Halims förutsättningar – vi vet vad Halim låter oss veta. Det är speciellt tydligt när Halims mamma kommer på tal. Och vad pappajn egentligen har för sig. Ett Öga Rött är betydligt djupare än vad jag först trodde.

Inledningen är en av mina favoritdelar av boken. Inte för att den är särskilt känsloladdad eller innehåller något speciellt viktigt. Den har bara en härlig mentalitet som genomsyrar boken.

I dag det var sista sommarlovsdagen och därför jag hjälpte pappa i affären. Först vi fyllde skyltfönstret och klistrade reaprislappar och sen vi plockade nya varor. På lagret det var fullaste kaos med dammhögar och spindelväv på hörnen. Jag hjälpte rensa och hittade en påse med gamla Turtlestermosar och kartonger med pincetter och nagelklippare. Också jag hittade massa bucklade tomteblossaskar och längre in en gammal brandbil jag vann i skollotteri, det var länge sen (kanske i mellanstadium) …

Hur härligt som helst! Läs den!

Standard

2 reaktioner på ”Ett Öga Rött av Jonas Hassen Khemiri (2003)

  1. Ping: Månadsrapport för augusti 2012 | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  2. Ping: Tematrio: Skolböcker | How hollow heart and full

Lämna en kommentar