Reading is sexy ♥

Månadsrapport för augusti 2012

Augusti har varit en bra månad för mig när det gäller böcker. I snitt har jag läst en bok i veckan och gillat varenda en. Under augusti tog jag mig, med andra ord, ur en längre tids lästorka. Jag hade en ganska intensiv vårtermin med allt för mycket kurslitteratur. Efter terminens slut hade jag sedan en lugn start med fem böcker i juni/juli. Augusti har sett ut som följande..

Antal lästa böcker: 5
Fem böcker är inte ett stort nummer men de har och andra sidan präglats av kvalité. Jag har, om jag ska vara ärlig, haft en jättemysig läsmånad med underbara böcker. Det har varit en blandning av både författare och genrer. Pjäser, noveller, svenska romaner och engelska romaner. De fyra bilderna är länkar till de individuella recensionerna.

Antal nyköpta: Sommaren Utan Män och The Man who was Thursday är de enda nyköpta. Den ena kommer från AdLibris och den andra är köpt på ICA.
Antal från bokhyllan: Resterande tre böcker kommer från min bokhylla. Ingen av dem är särskilt gammal, runt ett år, men de är och andra sidan inte nyköpta. Jag tror att Exiles är den äldsta i min bokhylla.

Böcker på engelska: Exiles.
Böcker på svenska: Samtal med en Ängel, Ett Öga Rött och Sommaren Utan Män.
Kvinnliga författare: 2 (I Samtal med en Ängel ingår manliga som kvinnliga författare)
Manliga författare: 4

Månadens bästa: Månadens bästa bok var definitivt Siri Hustvedts Sommaren Utan Män. Jag älskade boken vid första möte. Det är en riktigt gripande och välskriven bok som jag gärna skulle vilja läsa igen. Och förhoppningsvis kommer jag även att göra det någon gång. Det är även en bok jag gärna tipsar andra om. En annan bra bok var G. K. Chestertons The Man who was Thursday.
Månadens sämsta: Jag kan inte riktigt påstå att jag läst en riktigt dålig bok denna månad. Jag var däremot ganska besviken på James Joyces Exiles. Jag vet inte riktigt om jag förväntade mig något av Exiles men Joyce generellt sett är en riktigt bra författare i min mening. Jag hade nog förväntat mig en liknande upplevelse som jag hade med Ulysses men givetvis är det en omöjlig begäran. Trots detta är Exiles en bra pjäs.

Planer inför september: Till skillnad från förra månaden har jag inte några speciella planer inför september i nuläget. Jag ska månaden lite som den kommer. De enda planerna jag har är att påbörja pocketlovers utmaning tre på tre. Jag har inte bestämt mig för vilken av Nick Hornby-böckerna jag ska börja med än däremot.

Standard

2 thoughts on “Månadsrapport för augusti 2012

Kommentera

