Reading is sexy ♥

Book Sacrifice Tag

Jag har länge dragit mig för att göra den här utmaningen eftersom jag dels inte blivit taggad själv, dels inte riktigt vetat vad jag skulle svara på frågorna. Men nu har jag blivit taggad av C.R.M. Nilsson och då är det bara att göra utmaningen. Det har dessutom tagit hela dagen att skriva detta förbaskade inlägg. inte för att jag har suttit här hela dagen, men ni fattar vad jag menar. Utmaningen går ut på att offra en bok man ogillar i olika situationer och att motivera varför.

Böcker (24)

1. En överskattad bok
Vi börjar med en zombieapokalyps! Låt oss säga att du är i en bokhandel, kollar runt bland bokhyllorna, när BAM! Zombieattack. Ett meddelande i högtalarna berättar att militären har upptäckt att zombiernas enda svaghet är överskattade böcker. Vilken bok, med vetskap om att det är en väldigt hypad bok (för att vara säker på att det ska fungera), skulle du kasta på dem?

Jag måste nog hålla med C.R.M. Nilsson om att Millennium-trilogin är överskattad. Jag är kanske inte rätt människa att göra ett objektivt uttalande i frågan, eftersom deckare inte är min favoritgenre, det är något som jag läser ytters sällan och då bara författare som jag redan gillar. Jag tycker däremot att Millennium-trilogin är överskattad och upphöjd som mästerlig litteratur utan direkt anledning. Förvisso är det en spännande handling, med otäcka teman, och jag tror att det faktiskt finns människor som genuint gillar trilogin. Jag har däremot svårt att föreställa mig att det är många som gillar trilogin intensivt. Det känns liksom inte rimligt och mera något som människor säger för att inte bli utanför gemenskapen av diskussionen. Ett tag var böckerna det enda som människor verkade läsa och gud. vad. frustrerande. det. var. Jag kommer till exempel ihåg att lokaltidningen vid ett tillfälle hade intervjuat slumpmässigt valda människor på stan om vilken deras favoritbok var och jag tror att ALLA svarade Millennium-trilogin. Men jag kanske missade något, vad vet jag.

Böcker (25)

2. En uppföljare
Låt oss säga att du precis lämnat frisören med en fantastisk ny frisyr och BOOM! Kraftigt skyfall; du har aldrig sett sånt regn i hela ditt liv. Vilken uppföljare är du villig att offra som paraply för att skydda dig själv?

Jag hade dålig fantasi och kunde faktiskt inte komma på en enda uppföljare som jag inte gillade. Efter mycket om och men kom jag till slut på att jag har läst både första och andra Tarzan-boken skrivna av Edgar Rice Burroughs. Jag måste erkänna att jag gillade, men kanske främst fascineras av, den första boken Tarzan of the Apes. Jag tänkte därför även läsa den andra boken, The Return of Tarzan, för att se hur den var. Det är viktigt att veta att böckerna skrevs för att författaren saknade pengar och, för att kunna försörja sin familj, publicera han denna serie om den aristokratiske djungelmannen Tarzan. That being said, det är inga stora litterära verk utan snarare menlös kiosklitteratur. Och den bild av världen som målas upp i böckerna kan nog anses som riktigt trångsynta och hemska idag. Rasistisk och sexistisk rent av. Den andra boken var alltså förbannat dålig.

Böcker (26)

3. En klassiker
Låt oss nu säga att du sitter på en föreläsning och din lärare pratar oavbrutet om hur en klassiker förändrade världen, hur den revolutionerade litteraturen och du blir så trött på det att du kastar klassikern rakt i ansiktet på hen för att vet du vad? Den här klassiker är bara idiotisk och är värd all kvarsittning bara för att visa alla hur du känner. Vilken klassiker kastade du?

Jag ska inte säga att The Catcher in the Rye är idiotisk. Det är en bra bok som jag absolut kan rekommendera till alla som vill läsa amerikansk klassiker. Jag är bara så himla less på boken och alla hipsters som påstår sig ha den som favoritbok och med det ständigt refererar till den. Jag är enormt tacksam att The Catcher in the Rye in finns som film. Jag är nog less på hur inne The Great Gatsby plötsligt blivit. Filmen ser tacky ut, tycker jag. Det är alldeles för mycket specialeffekter och liknande i trailern i alla fall. Men den kan ju vara bra. Det återstår att se.

4. Sämsta boken i ditt liv
Du hänger i biblioteket när BAM! Global uppvärmning råder plötsligt och världen utanför har plötsligt blivit frusen ödemark. Du är fångad och din enda chans att överleva är att elda böcker. Vilken bok springer du först till, som du skulle bränna upp utan att känna någon ånger?

Jag kommer inte ihåg vem som skrev boken men under gymnasiet läste vi en engelskspråkig bok som hette något i stil med Junkie. Om jag fick gissa var det en ungdomsbok som utspelade sig i en halvstor stad i England, Kanske var det till och med London, men något säger mig att det inte var det. Boken handlade om några ungdomar som tog en massa droger och hade jättestora problem av olika slag. Det var bland annat en eller flera karaktärer som rymde hemifrån, vill jag minnas. Jag kommer inte ihåg så mycket av boken egentligen men jag kommer ihåg hur mycket jag hatade den då jag läste den.

Harry Potter (5)

5. En karaktär som skulle förklaras häxa
Vi tar ett hopp bakåt i tiden, häxjakten är i full fart under 1500-talet i Sverige. Människor avrättas som varulvar eller häxor åt både höger och vänster. Med oss har vi ett antal bokkaraktärer när vi plötsligt blir anklagade för häxeri. De misstänker att det finns en häxa/varulv i vårt gäng, men de vet inte vem. Medvetandes om att domen för häxeri är antingen vattenprovet eller att brännas på bål, vem av dessa karaktärer hänger du ut som häxa?

Jag har sett att många har svarat Umbitchbridge på den här frågan och, trots att jag håller med om det uttalandet, så har jag heller inget problem med att avslöja Rita Skeeter som häxa. Numera retar jag mig inte särskilt mycket på henne, utan ser henne mer som ett roligt inslag då och då, men då jag läste böckerna i tonåren hatade jag henne faktiskt mer än vad jag hatade Umbridge. Till skillnad från dem ljuva, ljuva hämnden på Umbridge så fick ingen någonsin hämnd på Skeeter. Den avgörande skillnaden är väl att den inte var lika behövd och att Skeeter faktiskt inte är elak innerst inne. Jag ville bara så henne så hårt ibland.

Böcker (27)

6. Ett vidrigt omslag
Du går runt och vandrar lite i skogen då det plötsligt hoppar fram en blodtörstig vampyr och du är extremt när på att bli dödad tills du lyckas finna en vass pinne och sticker den rakt i vampyrens hjärta. Det visar sig att din stad blivit invaderad av de blodtörstiga monsterna och nu är det ditt jobb att stoppa dem! För att öva upp dina vampyrslayerskills måste du stappa sönder lite olika saker. Vilken bok har ett så fult omslag att du med glädje sticker pålen rakt i den?

Jag tror faktiskt att jag mer eller mindre gillar alla omslag som jag har i bokhyllan. Visst finns det omslag som är mindre fina än andra men jag tror heller inte att jag kan hitta ett utmärkande fult omslag som jag vill offra bara sådär. Däremot har jag en hel kategori med omslag som jag inte gillar. Böcker om vampyrer, och alla liknande varelser för den delen, har ofta otroligt fula omslag av någon anledning. En serie omslag som jag retar mig på speciellt mycket är Vampire Academy. Omslagen är tacky och ser ut som billig kiosklitteratur. Dessutom ser alla karaktärerna på omslagen ut som direktkopior av Buffy the Vampire Slayer. Karaktären på omslaget ovan skulle till exempel kunna vara Tara.

Men det är säkert en bra bokserie som man gillar böcker om vampyrer 🙂

7. Mest hatade kärlekspar
Du sitter på tunnelbanan, det är Alla hjärtans dag och det står ett par och hånglar precis bredvid din plats. Du är nybliven singel och känner att alla kärlekspar bara kan fara och flyga. Du får lust att sända detta par till en planet långt, långt bort. Vilket par får du lust att skicka till planeten Jupiter?

Eh, jag vet inte faktiskt. Jag vet inte om jag skulle vilja skicka någon till Jupiter men i alla fall separera Harry/Ginny och Hermione/Ron. Urgh är allt jag har att säga om det.

Böcker (28)

8. En bok som fått dig att kassera en hel genre
Något försöker bryta sig in i ditt hus. Det visar sig vara ett monster som får energi från böcker som får dig att tappa tron på en hel genré. Den överlever alltså av att när en bok är så pass dålig att du aldrig vill läsa en sådan bok i en liknande genré igen. Du måste snabbt välja ut en bok som ger den sådan energi och förstöra den. Vilken bok har du läst, som var så pass dålig att du inte vill läsa en annan bok i samma genré, slänger du i elden?

Jag tycker ändå att gubbslem är ett användbart ord i vissa situationer. Det är ett legitimt ord.

Böcker (29)

9. En superseg bok
Tänk dig att du läser en bok som är så seg, så seeeeg att du sakta börjar somna. Somna så djupt att du hamnar i koma…Vilken seg bok skulle det kunna vara?

På ett sätt gillar jag Don Qixote. Det är en bra handling, med en tilltalande berättarstil och språk, men gud vad lång tid det tog att läsa boken. Jag läste den för några år sedan för en kurs på universitetet men sedan dess har jag inte ens plockat ned den från hyllan. Under första halvan av boken var jag ändå ganska alert och läste med intresse men ju mer jag läste desto längre tid tog det. Jag kommer inte ens ihåg hur den slutade och då var det ändå bara typ fyra år sedan jag läste den. I dag ska jag ge bort den till Bokmalande då hon kommer för att se på ESC. Thank God.

_____________________________

 

De fem sista frågorna finns inte med i originalet utan har tillkommit senare. Se 5, 6, 7, 8 och 9.

De flesta verkar redan ha blivit taggade och med det taggar jag alla som INTE har blivit taggade än. Bokmalande kanske?

Standard

3 reaktioner på ”Book Sacrifice Tag

  1. Och jag som tycker att hon på Vampire Academy-omslaget ser ut som Angelina Jolie XD

    Nej, jag förstår verkligen inte grejen med Millenium. Jag tycker inte om sättet den är skriven på – vardaglig svenska förutom dialogerna när det helt plötsligt blir högtravande och superformellt. Jag förstår verkligen inte varför de är så populära.

  2. Ping: Månadsrapport för maj 2013 | How hollow heart and full

Lämna en kommentar