Reading is sexy ♥

The Greatest Man in Cedar Hole av Stephanie Doyon (2005)

Kan möjligtvis innehålla spoilers!

Stephanie Doyon (1)Titel: The Greatest Man in Cedar Hole
Författare: Stephanie Doyon
Utgivningsår: 2006 (2005)
Bokförlag: Bloomsbury Publishing Ltd.
Sidantal: 375
Språk: Engelska
ISBN: 0-7475-8059-6
Betyg: 5 av 7
Länkar: [Goodreads] [Adlibris]

Baksidestext: Cedar Hole is a foggy litte town where only the grass seems able to thrive. Enter Robert J. Cutler, enigmatic, confident and relentlessly cheerful. Robert seems to be heading for great things – more than this town of hopeless washouts can offer him, certainly. However, he is devoted to Cedar Hole and determines to become its school’s besy student. Now meet Francis ‘Spud’ Pinkham, who is trying to stay as invisible as Robert is brilliant. Spud’s nine terrifying elder sisters make his life a daily battle and heslips easily and willingly into the role of the school bully. It seems that these boys’ lives have been mapped out already. But destiny has other plans: the colourful residents of Cedar Hole will be forced to acknowledge that a great man can come in many guises.

Tankar och åsikter: Efter att ha läst The Greatest Man in Cedar Hole inser jag att jag inte alls var beredd på vad boken faktiskt skulle handla om. Det enda jag visste om boken innan var vad som stod i baksidestexten men den gör inte handlingen rätt, vill jag påstå. Boken tog flera oväntade svängar i helt andra riktningar än vad baksidestexten påstod. Inte för att det är något negativt. Jag vill inte avslöja för mycket men kan ändå säga att vi får följa både Roberts och Francis liv på ett eller annat sätt från början till slut. Genom barndomen, tonåren och vuxenlivet – själva eller tillsammans med familj och vänner. Det var ett passande upplägg, trots att jag egentligen var mest intresserad av deras barndom, och det var intressant att följa deras uppväxter. Jag tror att upplägget gav mig större förståelse för karaktärerna och varför de agerade som de gjorde. Jag kunde aldrig lära mig att acceptera Roberts eller Francis familjer i deras försummelse av Robert och Francis. Trots att pojkarna hade olika förutsättningar så blev båda utsatta för samma fördomar, förtal och lidande. Det var bara annan nyans på vad som sades.

Därför tycker jag också att titeln är speciellt intressant. Vem är egentligen ”the greatest man in Cedar Hole”? Vad betyder titeln? Jag tror inte att svaret är så lätt som man först kan tro. Det är nog lätt att direkt svara Robert på frågan eftersom han har bra betyg, är företagsam och energisk. Men Francis då? Är inte han en bra människa också? Trots att han fick en sämre start i livet som den tionde medlemmen i den ökände Pinkham-familjen och att han tagit an rollen som skolans mobbare är han ingen dålig människa. Det är uppenbart att han är en snäll människa innerst inne och att han egentligen bara är rädd för att själv bli mobbad. Med det rykte som familjen har är det egentligen bara ett naturligt val för honom. Enligt honom har han ingen annan roll att axla. Både Robert och Francis växer till slut upp till sunda människor och skaffar egna familjer och jobb. Det går bra för båda men trots det kan staden Cedar Hole inte riktigt släppa sina fördomar om de två. Francis får egentligen aldrig den cred han förtjänar och hamnar alltid i skymundan för Robert. Han låter det däremot aldrig överta honom och kanske är det faktiskt han som är ”the greatest man in Cedar Hole”? Vad vet jag.

Det enda jag inte förstår är varför ingen har gjort detta till en film än. Upplägget och handlingen riktigt skriker filmadaption. Jag skulle absolut vilja se den filmen i alla fall…

Standard

2 thoughts on “The Greatest Man in Cedar Hole av Stephanie Doyon (2005)

  1. Pingback: Bokburken | The Adventures of Tom Sawyer & The Adventures of Huckleberry Finn | How hollow heart and full

  2. Pingback: Månadsrapport för maj 2013 | How hollow heart and full

Kommentera

