Reading is sexy ♥

Ru av Kim Thúy (2011)

Titel: Ru
Författare: Kim Thúy
Utgivningsår: 2011
Bokförlag: [Sekwa]
Sidantal: 152
Språk: Svenska
ISBN: 978-91-86480-34-9
Betyg: 6 av 7

Baksidestext: ”Jag kom till världen under Tetoffensiven några dagar in på det nya året, Apans år, när explosionerna från de långa smatterbanden som hängde utanför husen ackompanjerades av knattret från kulsprutorna.” Kim Thúy lämnade Vietnam som båtflykting 1978, då hon var tio år gammal. I dag är hon bosatt i Montreal med sin make och deras två barn. Kim Thúy har arbetat som översättare, advokat och krögare. Ru är hennes debutroman. Boken tilldelades 2010 Kanadas främsta litteraturpris, Governor General’s Award, och det franska priset Grand Prix RTL-LIRE.

Åsikter och tankar: Jag kunde inte komma ifrån att det kändes som en sådan fruktansvärd ära att få läsa Ru. Det var en sådan underlig och känslosam upplevelse. Boken handlar som hur hennes familj tvingas fly från kommunismens Vietnam till ett nytt liv i Kanada. Väl i Kanada försöker familjen att anpassa sig till en ny livsstil samtidigt som de måste försonas med sitt förflutna. Kommunismen i Vietnam är något som jag vet mycket lite om, faktiskt ingenting alls, så det var intressant att ta del av deras historia hur sann eller osann den än är.

Ru är nästan poetisk i sitt språk och stil. Det är inte så mycket text på sidorna och Thúy hoppar friskt mellan nutid och dåtid; mellan det en och det andra ämnet. Det är däremot det som gör boken så bra. Thúy klarar av denna balansgång och ger läsaren egentligen bara en smakbit av historien men på ett sådant sätt som gör att vi vill ha mer. En av mina favoritdelar är de som handlar om hennes autistiske son Henri.

Han tillhör också de barn som man måste älska på avstånd och inte får röra, inte får krama och inte får le mot eftersom lukten från vår hud, våra pockande röster, förnimmelsen av vårt hår och bultandet från våra hjärtan skulle göra våld på deras sinnen. Han kommer förmodligen aldrig att säga ”mamma” med kärleksfull röst, även om han kan uttala det franska ordet för päron, ”poire”, med ett utsökt rundat och sensuellt vokalljud. Han kommer aldrig att förstå varför jag grät första gången han log mot mig. (s. 17)

Ru är Kim Thúys debutroman och det ska bli spännande att se vad kom kommer att skriva härnäst. Jag skulle i alla fall vilja läsa mer av henne.

Standard

4 reaktioner på ”Ru av Kim Thúy (2011)

  1. Jag har inte hört något om den här boken innan, men nu tror jag nästan att jag måste ta och bekanta mig närmare med den! 🙂
    Sen måste jag bara säga att jag verkligen älskar texten i din header! 😛

    Sv: Om du redan har den hemma så tycker jag absolut du måste ge den en chans!

  2. Ping: Månadsrapport för november 2012 | I find your crippling awkwardness extremely arousing

  3. Ping: Ru av Kim Thúy » C.R.M. Nilsson

Lämna en kommentar