Reading is sexy ♥

This or that

Jag har blivit taggad av C.R.M. Nilsson och givetvis ska jag svara på enkätfrågorna 😀

Ljudbok eller bok i handen?
Jag gillar ljudböcker, det kan vara riktigt mysigt att lyssna på ibland, men jag tappar lätt koncentrationen. Jag föredrar en bok i handen eftersom jag inte begränsas av sådant som batterier eller elektronik. Läsning sker på mina egna villkor liksom. Dessutom gillar jag bokpärmar och layouter i böcker oerhört mycket. Det får jag inte riktigt i en ljudbok.

Pocket eller inbunden?
Jag gillar båda formaten – de har båda sina för- och nackdelar antar jag. Om jag måste välja så blir det oftast pocket. Det är mycket billigare, mer behändig storlek och vikt. Nackdelen med pocket är att kvalitén är sämre och de är mindre tålig. Men man får vad man betalar för, antar jag.

Påhittat eller verklighetsbaserat? (Fiction/non fiction)
Liksom med förra frågan gillar jag båda formaten. Det ena utesluter inte det andra. Men om jag måste välja så får det bli påhittat. Jag har inget emot verklighetsbaserat men det är betydligt roligare att läsa om platser och levnadsöden som inte är en del av vår värld.

Harry Potter eller Twilight?
Bitch, plz. I ain’t even gonna dignify that with an answer.

Fantasyvärld eller vår värld?
Jag gillar båda men har läst mer från vår värld. Jag gillar alternativa världar, som i Harry Potter, där vår värld också finns. Jag gillar även klassisk fantasy i stil med Tolkien. Men jag har inte koll på så mycket utöver det.

Kindle, iPad eller annat?
Har verkligen ingen kontakt med sådana format. Jag kan tänka mig att det kan vara bra format då man reser till exempel.

Låna eller köpa böcker?
Jag har inget problem med att låna böcker men jag gör det sällan. Jag är ganska materiell när det kommer till böcker och vill gärna äga dem. Dessutom gillar jag att läsa om böcker och det blir lite drygare om jag inte äger dem.

Bokhandlar eller online?
Jag måste ha båda i mitt liv. Jag upplever det som billigare online och att jag får en bättre översikt där. Men det är så bra och roligt med bokhandlar. Jag älskar att gå runt och ta på böckerna. Dessutom är det trevligt då man är ute och reser att kunna gå in i bokhandlar och se vad de har att erbjuda.

Ensamstående bok eller trilogi?
Jag har läst ytterst få serier (eller trilogier). Sagan om ringen, Sagan om Isfolket och Harry Potter är egentligen de enda som räknas. Jag är nog inte den typen av läsare tror jag. Det är på tok för stort ansvar. Jag är även en ganska otålig människa så det skulle vara ganska påfrestande med serier eller trilogier.

Tjock bok eller kort bok?
Liksom med förra frågan så klarar jag inte av för stora commitments. Jag föredrar kortare böcker generellt sett. Sedan beror det förstås också på handlingen i sig. Vissa böcker som Harry Potter eller Game of Thrones behöver många sidor för att vi ska kunna komma in i handlingen och täcka alla, eller de flesta, frågor. En bok som Duras Moderato Cantabile, som jag läste ut för någon dag sedan, behöver däremot inte 400+ sidor utan bara 100+

Romans eller action?
Inget av valen. Båda är ganska meningslösa.

Mysa under en filt eller steka i solen?
Mysa under en filt. Jag blir så uttråkad av att sola och finner sällan någon ro. Helst av allt vill jag sitta i skuggan utomhus och läsa. Det är trevligt på sommaren.

Varm choklad eller latte?
Båda är jättegott. Latte kan man dricka året runt men varm choklad passar bäst på vintern eller hösten.

Läsa recensioner eller bilda egen uppfattning?
Båda beroende på vilken bok det gäller. Vissa böcker vill jag inte läsa ett ord om innan jag själv läst den. Andra måste jag läsa på mig om för att antingen förstå sammanhanget eller handlingen. Harry Potter var en bokserie som jag inte läste ett enda ord om – det hade varit alldeles för spoilerartat. Däremot läste jag ganska mycket om boken jag håller på med nu, Ru av Kim Thúy, för att kunna bilda mig en uppfattning om vad den handlar om. Oftast läser jag recensioner EFTER att jag läst själva boken.

Standard

6 thoughts on “This or that

  1. Jag älskar också att gå runt i bokhandlar och kunna ta på böcker. Och bläddra i dem, så att man ser vad det är man faktiskt får. Det har hänt att jag har fått hem en bok som inte riktigt var vad jag väntat mig.

Kommentera

