Reading is sexy ♥

Känslor och annat skit

Äntligen har jag sommarlov. Äntligen. Jag har i princip jobbat sedan midsommar utan en ledig dag. Weekend not included. Nu äntligen är jag ledig i någon vecka innan min sista termin på universitetet. Jag ska däremot inte vara helt ledig. Jag lovade bort mig på ett två-dagars vikariat på ett högstadium och så ska jag även förbereda inför höstterminens ex-arbete. Annars är jag ledig. Najs värre. Med denna nyfunna ledighet tänkte jag besvara helgens bokbloggsjerka. Fråga lyder:

Hur gör ni för att komma ihåg saker som ni kommer på att ni vill skriva ett inlägg om i samband med t.ex. recensioner eller liknande?

När det handlar om recensioner är jag väldigt impulsiv Jag vet sällan vad det är jag ska skriva om innan jag sätter mig ned. Ärligt talat vet jag sällan vad jag ska skriva om medan jag skriver. Jag låter i princip mitt undermedvetna skriva åt mig. Det är lättare så. Om jag skulle sitta och planera recensioner så skulle jag bara få ångest och allt bli skit. Jag skulle glömma syftet och istället fokusera på om det jag skrev låter smart och om språket är korrekt. Det viktigaste, enligt mig, när jag ska skriva något är känslorna. Utan känslor är recensioner, och annan text för den delen, inte så viktigt.

Eftersom det är något som sker i nuet behöver jag sällan något knep för att komma ihåg. Jag är dålig på anteckningar och skriver nästan aldirg i mina böcker. Under litteraturvetenskapen gjorde jag det några gånger. ”As I Lay Dying” och ”Tarzan of the Apes” är ganska misshandladde vid detta laget. Den senare består av mer post-its än sidor tror jag. Jag har som inget att skriva eller stryka under om jag ska vara ärlig. Det blir oftast bara menlösa anteckningar som  jag nog kan leva utan.

…bah…det där var random…

Annars verkar jag vara bra på att glömma vad jag ska skriva om – så det kan bli intressant att se vad andra svarar i helgens jerka. Kanske kan jag få inspiration av någon eller några? Vem vet.

Standard

16 reaktioner på ”Känslor och annat skit

  1. Jag gör oftast som dig, bara skriver fritt efter jag läst boken utan att ha antecknat något under tiden. För annars får jag samma problem som dig också, jag börjar fokusera mer på hur bra och smart det låter.

  2. Det är ju just det… för att inte glömma vad jag tänkte precis när jag läste det där så måste jag anteckna det. Det kan ju gå många dagar mellan just det lästillfället och inläggsskrivandet.

  3. Jag skriver oftast direkt efter boken är utläst och planerar inte heller vad jag skall skriva. Ibland kan jag skriva stödord under tiden jag läser.

  4. Kul att läsa!

    Det finns fördelar med båda tycker jag. Det är löttare att gå på känsla om man är spontan men samtidigt kan det vara tråkigt att glömma bort alla smarta reflektioner. Man kanske bör göra olika beroende på typ av bok. Eller anteckna och inte få lov att titta förrän spontanutkastet är klart måhända. Nä, nu blev det en massa regler igen.

    Jag gör oftast som du.

  5. Jag brukar medan jag läser boken få någon vag idé om vad jag vill skriva (den senaste boken jag recenserade visste jag nästan redan från början vad jag ville ta upp) och så får det bli lite som det vill när jag väl skriver recensionen. Men jag brukar ha det mesta i huvudet och slipa på formuleringar där innan jag skriver ned det 🙂

    • Ibland är det så. Man kanske har hört något om boken, har en anekdot, eller liknande som man vill skriva om i recensionen. Dessvärre blir det inte alltid så. Jag skrev nyss en recension på Ett Öga Rött och jag tänkte tidigt att jag skulle skriva om huvudkaraktärens föräldrar men så blev det inte alls då jag väl började skriva..

Lämna en kommentar