Reading is sexy ♥

Min första bokbloggsjerka!

Det är väl ingen som ar undgått Bokbloggsjerkas utmaning varje fredag-söndag? Jag brukar aningen missa den eller vara för feg för att testa. Nu tänkte jag däremot svara på helgens fråga:

Finns det några berättartekniska detaljer som författarna använder sig av som du kan störa dig på? Var specifik och ge exempel om du kan!

Trots mina många pet peeves (eller som George Carlin en gång sa “I don’t have pet peeves – I have major psychotic fucking hatreds.”) brukar jag inte vara så petig när det kommer till berättartekniker. En sak som jag har lite svårt för är när författare är för omständliga och långrandiga. Jag brukar förespråka fåordighetens fördelar – med Hemingway som exempel. Han använde sig av den nu etablerade och erkända isbergstekniken där endast några få procent av historien är direkt tillgänglig för läsaren – resten får vi läsa mellan raderna och klura ut själva. Ett exempel som jag brukar använda mig av för att illustrera isbergstekniken är novellen Hills Like White Elephants. Den fångar verkligen det ganska ytliga första mötet med en text för att sedan utvecklas till en desto djupare text när den läses igen eller diskuteras med andra. Böcker som saknar detta brukar vara ganska meningslösa egentligen.

Standard

13 thoughts on “Min första bokbloggsjerka!

  1. Isbergstekniken är min favoritteknik, helt klart. Det måste finnas utrymme för egna reflektioner, enligt min åsikt, för att jag ska fångas och känna mig delaktig i ”problemlösningen”/handlingen. Jag vill lära mig något om mig själv och utmanas intellektuellt.

  2. Pingback: Berättarteknikens nedgång | Rader

  3. Pingback: Min andra bokbloggsjerka | I find your crippling awkwardness extremely arousing

Kommentera

