Reading is sexy ♥

Min andra bokbloggsjerka

Nu ska jag försöka mig på mitt livs andra bokbloggsjerka. Förra helgen pratade jag om pet peeves och berättartekniker och idag kommer det att handla om vilken bok jag läser. Frågan är helt enkelt:

Vad läser du just nu?

Jag har precis börjat med Lena Anderssons debutroman Var Det Bra Så? från 1999. Jag har bara läst ett fåtal sidor än så länge men kan redan säga att jag gillar den skarpt. Andersson är en grym författare som kan använda det svenska språket på ett avslappnat och finurligt sätt. Hittills är jag imponerad. Egentligen har jag ingen relation till Anderssons skrivande, varken som journalist eller författare, men jag ska nog försöka mig på en till av hennes böcker efter denna. Från Adlibris (länk till boken):

Här på slätten, runt medeltidskyrkan ska det ligga. Husen ska vara höga och långa så att vi får in mycket folk. Och fort ska det gå. Ingen mer trångboddhet och ingen mer förnedring. Vi bryr oss om dem.

Lotta Svensson växer upp i en stockholmsförort under det expansiva 70- och 80-talet. Retoriken talar om jämlikhet och att de flesta får det bättre. Men i höghuset där Lotta bor är porten sönderslagen och det stinker piss i de trasiga hissarna …

Lena Anderssons uppmärksammade debut Var det bra så? är en skildring inifrån ett samhälle som håller på att byta riktning. Den nya tiden kläs i en moderniserad välvilja som kretsar mycket kring etnicitet, medan gårdagens sociala och ekonomiska problem faller alltmer i glömska.

När jag skulle googla Lena Andersson hittade jag förresten…

Det är min bild från det första inlägget i I min bokhylla. Cooooolt.

Standard

4 thoughts on “Min andra bokbloggsjerka

Kommentera

