Reading is sexy ♥

Barn av Sin Stad av Per Anders Fogelström (1962)

Per Anders Fogelström (2)Titel: Barn av Sin Stad
(Andra boken i Stad-serien)
Författare: Per Anders Fogelström
Utgivningsår: 2009 (1962)
Bokförlag: Bonnier Pocket
Sidantal: 328
Språk: Svenska
ISBN: 978-91-0-012372-7
Betyg: 7 av 7
Länkar: [Goodreads] [Adlibris]

Baksidestext: På Söder i Stockholm bor Lotten Nilsson, änka efter hamnarbetaren Henning, och hennes barn. De är barn av en stad som under 1800-talets sista år genomgår en våldsam utveckling. Men vägen till ett bättre liv är fortfarande lång. Barn av Sin Stad är den andra voken i Per nders Fogelströms lästa och älskade romanserie Stad.

Tankar och åsikter: Handlingen i Barn av Sin Stad tar vid bara en kort tid efter slutet i Mina Drömmars Stad. Lotten lever fortfarande men det har gått en tid sedan Hennings död. Hon är trött och sliten trots att hon inte ens har fyllt 40 år. Det är ett hårt liv som väntar en i Stockholm på 1800-talet; speciellt för sådana som Lotten i Stockholms fattigkvarter. Ingen blir särskilt gammal i staden eftersom arbetarförhållandena är dåliga, det är slitsamma sysslor och långa dagar. Det finns ingen ledighet eller semester för arbetaren. De får dåligt betalt och ibland får de till och med betalt i varor istället för pengar. Kaffe är en vanlig sådan vara. Människorna har däremot inget annat val om de vill kunna försörja sig själva och sina familjer. Det är det här som är livet.

Lotten är inte längre en av huvudkaraktärerna i Stad-serien. Hon har tagit ett steg tillbaka för yngre karaktärer. Det är istället Hennings och Lottens dotter Emelie som är huvudkaraktär och den andra boken, Barn av Sin Stad, centrerar runt hennes liv. Barn av Sin Stad är betydligt mörkare än Mina Drömmars Stad då den präglas av en hopplös misär från början till slut. Det är smutsigt, trångt och fattigt och för karaktärerna ser det ut som om det kommer att fortsätta vara så för all framtid. Det finns inget ljus i slutet av tunneln. Trots att industrierna har börjat att växa fram, och med det fler jobbtillfällen, verkar det som om det bara blir värre i Stockholm. Mina Drömmars Stad präglades av en romantisk, men dessvärre naiv, bild av den stora staden och dess möjligheter, Den bilden är som bortblåst i Barn av Sin Stad. I den finns det inga illusioner om hur den stora staden är. Den är verklighet, en påträngande och oundviklig verklighet. Klasskillnaderna gör sig allt mer påmind med den växande industrin. Trots att många har fått jobb så är det ändå ett stort gap upp till medel- och överklassen. Och missnöjet växer allt mer för var dag. Arbetarna börjar ta för sig allt mer, motståndsrörelser och arbetarpartier växer fram.

Jag gillar verkligen Barn av Sin Stad. På vissa sätt gillar jag den till och med mer än vad jag gillade Mina Drömmars Stad. Jag älskar den brutala och ärliga bilden av Stockholm som Fogelström målar upp. Jag är så fruktansvärt imponerad av författarens berättarstil och förmåga att beskriva miljö och livsstil. Det är verkligen i en klass för sig. Det är en är att få ta del av denna historielektion. Och dessutom gillar jag Emelie oerhört mycket. Hon är verkligen en kvinna av sin tid. Hon är självständig och tänker faktiskt på sig själv i första hand då hon verkligen behöver det. Istället för att gifta sig med första bästa man som visar intresse tar hon tid att tänka över saken och fråga sig själv hur bra den här människan egentligen är för henne. Jag riktigt älskar henne för det.

Barn av Sin Stad är även den en fullträff med 7/7 i betyg. Jag hoppas att den tredje boken, Minns Du Den Stad, är lika bra som denna.

Standard

2 reaktioner på ”Barn av Sin Stad av Per Anders Fogelström (1962)

Lämna en kommentar