Reading is sexy ♥

Halvårsrapport 2015 | Del 2

Här kommer del två av min halvårsrapport som jag, allt som allt, delat in i tre delar. Om ni har missat del ett (som fokuserade på statistik och allmän läsning) kan ni läsa den här. Det här inlägget fokuserar helt och hållet på de 10 bästa böckerna jag läst från 1 januari till och med 30 juni. Listan består bara av böcker som fått toppbetyg eller som jag av en eller annan anledning tycker är speciell. Listan är ordnad efter författarens efternamn eftersom jag inte klarar av att skriva en ordentlig topplista.

Halvårsrapport (7)

Siege and Storm av Leigh Bardugo | Det här är den andra delen i The Grisha Trilogy. Jag läste den första delen förra året och fastnade helt och hållet för världen och karaktärerna. Jag ääälskar The Grisha Trilogy. Den är helt fantastisk då det kommer till angsty kärlekstrianglar. Dessutom är serien spännande och till och med rolig på sina ställen. Jag antar att jag måste räkna Siege and Storm som hyllvärmare eftersom jag köpte den förra året, men trots det så har jag inte haft den så länge.

The Curious Incident of the Dog in the Night-Time av Mark Haddon | Det här är en fullkomligt fantastisk bok om en ung kille med autism som rymmer hemifrån då han blir anklagad för mordet på grannhunden. Romanen är lika rolig och spännande som den är sorglig. Den är dessutom full av matematiska skämt och uträkningar för de som är intresserade. Det finns så otroligt många djup i The Curious Incident som gör att den passar utmärkt i skolan som undervisningsmaterial. Det här är inte en hyllvärmare då jag köpte den tidigare i år.

Hönan som Drömde om att Flyga av Sun Mi Hwang | Det här är nog en av de vackraste och sorgligaste böckerna jag hittills läst i år. Det är i grunden en slags saga, som en fabel, om en höna som önskar sig en egen familj men hon kan inte värpa egna ägg. Det är en kort liten sak men vad känsloframkallande den är. Ett typiskt exempel på böcker som stannar med en evigheter efter att man läst ut den. Även den här har jag köpt i år – alltså ingen hyllvärmare.

Halvårsrapport (8)

Night Circus av Erin Morgenstern | Jag har haft The Night Circus i min bokhylla i säkert två år utan att ha läst den. Jag vet inte varför, kanske är det längden, men i juni läste jag den äntligen. Det är en helt fantastisk roman som jag inte tänker berätta det minsta om. Charmen med romanen är nämligen att inte veta något om den innan du läser den. Det enda jag tänker säga är att den helt klart är värt en chans och att den säkert kommer med på min topplista vid slutet av året. Faaantastisk!

Cirkeln av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren | Jag vill bara påpeka att både Cirkeln och Eld ska vara med på listan, men eftersom det är en topp 10 valde jag bort Eld. Jag ääälskar Engelsforstrilogin. Den är helt fantastisk och innehåller lite av varje – magi, spänning, kärlek, familjedrama och vänskap. Eld är minst lika fantastisk som Cirkeln. Jag slukade båda böckerna på bara någon dag. Jag har medvetet sparat den sista delen, Nyckeln, till en mörk vinterdag för extra mysfaktor. Både böcker är hyllvärmare då jag haft dem sedan förra året.

Vägen Mot Bålberget av Therese Söderlind | Det här är ännu en bok som jag borde ha läst för länge sedan. Förvisso så köpte jag den i år men jag har tänkt läsa den hur länge som helst. På det stora hela så gillar jag boken. Delen om Malin var hur spännande som helst. Jag älskar böcker om häxor och trolldom. Delen om Jacke var mest irriterande. Jag gillade Söderlinds skrivande men jag gillade inte Jacke som person. Han var en riktig mansgris faktiskt. En annan sak som var roligt var att den nästan utspelas där jag är uppväxt. Bara någon timme därifrån faktiskt.

Halvårsrapport (9)

Flights and Chimes and Mysterious Times av Emma Trevayne | En av de mer oväntade böckerna på listan är Flights and Chimes. Man skulle kunna säga att det är en slags steampunk middle grade-roman som handlar om en pojke som, av misstag, hamnar i ett alternativt London. Jag fastnade helt och hållet för den nästan futuristiska världen och de spännande karaktärerna. Det som gör Flights and Chimes extra bra är att den är rätt så mörk för att vara middle grade. Även den här köpte jag tidigare i år.

Expeditionen: Min Kärlekshistoria av Bea Uusma | Jag läste Expeditionen eftersom jag är med i en bokcirkel men jag måste säga att jag hade sådana fördomar om den. Jag hade, skulle det visa sig, ingen aning om vad den handlade om och måste helt enkelt ha blandat ihop den med en annan bok. Jag blev som uppslukad av historien om Andréexpeditionen och Bea Uusma som berättare. Det är en enormt fascinerande historia som gör sig jättebra som bok. Även den här boken har jag köpt i år – alltså ingen hyllvärmare.

Aurorarama av Jean-Christophe Valtat | Aurorarama är en av de mer komplexa böcker som jag läst i år. Det tog över en månad och jag var tvungen att läsa om början två gånger för att verkligen hänga med. Det var värt det. Den är enormt komplex med ett vackert språk, intressanta karaktärer och fängslande handling. För att göra en lång historia kort så handlar boken om en av de två huvudkaraktärerna som har blivit anklagad för ett brott som han inte har begått. Uppgiften blir att rentvå sig själv och samtidigt sätta dit den verkliga boven i dramat. Det här är, antar jag, en hyllvärmare då jag köpte den under 2014.

The Strange And Beautiful Sorrows Of Ava Lavender av Leslye Walton | Det här är en av de vackraste böckerna som jag läst hittills i år. Romanen har ett otroligt vackert språk och en rätt så sorglig handling. Romanen handlar om en flicka, Ava Lavender, som föddes med vingar och hur hon trots sitt handikapp måste hitta sin plats i det lilla samhället hon bor i. Romanen handlar dessutom om hennes mammas och mormors liv. Faaantastisk roman som jag köpte tidigare i år.

Standard

One thought on “Halvårsrapport 2015 | Del 2

  1. Pingback: Halvårsrapport 2015 | Del 3 | How hollow heart and full

Kommentera

