Reading is sexy ♥

Halvårsrapport 2015 | Del 1

Jag gick tillbaka till inläggen vid den här tiden förra året och såg att jag hade delat upp min halvårsrapport i tre delar. En med allmänt prat om vad jag läst, en topp 10 över det allra bästa böckerna och en för utmaningarna jag deltagit i. Jag tror att jag ska göra samma sak i år. Det är rätt så krävande men ger och andra sidan en bra inblick i läsandet. Dessutom behöver jag komma tillbaka in i skrivandet igen. Även om det bara är för bokbloggen. Det här inlägget (förra årets) kommer att innehålla allmänt prat om vad jag läst med tillhörande statistik. Trots att jag bloggat oerhört lite i år så har jag läst desto mer. Jag har bara inte skrivit om vad jag läst. Skärpning Jenny!

Halvårsrapport (2)
Då jag läser igenom förra årets halvårsrapport ser jag att jag läst betydligt färre böcker i år. Vid den här tiden 2014 hade jag läst 59 böcker, tre seriealbum och lyssnat på tre ljudböcker. Det har jag inte gjort i år kan jag säga. Jag har läst 36 böcker och två seriealbum. Det är en enorm skillnad med hela 18 böcker (PLUS ett seriealbum och tre ljudböcker). Jag ser dessutom att det är betydligt färre än året dessförinnan. Jag inbillar mig att anledningen till detta är att jag har läst tjockare och mer krävande böcker i år. OCH att jag har gjort en massa andra saker i år. Eller något. Typ. Trots detta så hoppas jag ändå på att läsa mellan 80-100 böcker i år. Jag jobbar fortfarande på att läsa alla mina olästa böcker, och jag har bland annat några tjocka böcker kvar, så vi får se hur det går. Jag har inte gjort ett stapeldiagram över varje månad, som jag gjorde förra året, eftersom jag är osäker på när jag läst vad. Det är mer eller mindre bortkastat liksom. Hur som helst.

Jag har läst 18 böcker köpta under 2015 och 19 hyllvärmare från tidigare år. Bara en bok är lånad. Rätt så bra siffror om jag får säga det själv. Jag läste helt klart flest böcker i januari med åtta stycken totalt. Det var någon månad i mitten (typ mars? april?) då jag bara läste fem böcker. Frånsett det så har böckerna varit rätt så utspridda över halvåret. Förra året så surrade jag om att mina hyllvärmare höll på att ta slut (jag tror att jag sa att jag hade fem kvar?) och om jag ska vara ärlig så kommer jag inte alls ihåg vad jag pratade om. Kanske menade jag böcker köpta innan 2014. Numera så räknar jag alla böcker köpta innan 2015 som hyllvärmare. Jag överväger att räkna alla böcker som hyllvärmare oavsett när jag köpte dem faktiskt.

Halvårsrapport (3)
Halvårsrapport (4)
Fördelningen mellan män och kvinnor ser ungefär likadan ut som förra året. Jag har läst betydligt fler böcker skrivna av män än kvinnor och jag börjar tro att det aldrig kommer att förändras. Det som däremot är intressant är att jag har läst fler böcker skrivna på svenska än vad jag läst på engelska. Det brukar vara tvärtom. Nu skiljer det i och för sig bara två böcker, men ändå. Det är absolut ingenting som jag har tänkt på då jag valt böcker men intressant att titta tillbaka på.

Halvårsrapport (5)
Fördelningen mellan länder är ingen större förvåning det heller. Jag har läst flest böcker skrivna av amerikanska författare. Det brukar liksom alltid vara så. Det som däremot förvånar är att jag bara läst sex böcker skriva av britter eller irländare. Jag trodde att det skulle vara betydligt fler då jag alltid brukar läsa mycket brittiskt. Vad menar jag med övrigt förresten? Jo, författare från länder som Tyskland, Frankrike och Israel till exempel. Jag har inte gjort ett diagram för genrer. Jag klarade helt enkelt inte av att kategorisera böckerna jag hittills läst. Jag försökte men det blev alldeles för många kategorier. Det jag kan konstatera är att jag har läst en salig blandning av böcker från flera olika genrer. Förra året gick det rätt så bra att dela in dem men i år verkar det vara svårare.

Halvårsrapport (6)
Så, till sist, betygen. Det är väl egentligen ingenting som direkt överraskar. Jag har läst flera fantastiska böcker i år. Jag har nog faktiskt bara läst en riktigt dålig bok om jag ska vara ärlig. Det var och andra sidan bara ett impulsköp baserat på omslaget. Jag har inte gett en enda bok bottenbetyg än. Mååånga sjuor däremot.

Standard

4 thoughts on “Halvårsrapport 2015 | Del 1

  1. Pingback: Halvårsrapport | Del 2 | How hollow heart and full

  2. Jeg synes at 36 bøker er ganske så imponerende, selv om du leste flere i fjor – man kan ikke være på topp hver gang, og det viktigste er jo at man koser seg underveis. Veldig morsomt med Excel-grafer, forresten. Jeg gjorde det samme, men ikke like systematisk som deg, og det er gøy å få et overblikk over hvordan man leser. Det er jo egentlig noe av det gøyeste med å ha bokblogg. 🙂

Kommentera

