Reading is sexy ♥

Flights and Chimes and Mysterious Times av Emma Trevayne (2014)

Emma TreVayne (1) Jag kan inte komma över hur vacker omslaget till Emma Trevaynes Flights and Chimes and Mysterious Times är. Det var en uppenbar cover-buy, som ni förstår, men jag var tvungen att ha den då jag såg den. Sådan tur var skulle det visa sig vara en bra bok. Absolut inte en av de bästa jag läst men helt klart en favorit i år. Boken handlar om 10-åriga Jack Foster som hamnat i ett alternativt London, kallad Londinium, efter att ha förföljt den mystiske Mr. Havelock genom en dörr i ett klocktorn. I den alternativa staden möter Jack den mekaniska flickan Beth som följer med honom på hans upptäcktsfärd. Givetvis finns det också en skurk och andra sinnessjuka karaktärer som försöker att sätta en käpp i hjulet för vår huvudkaraktär.

Det absolut bästa med Flights and Chimes and Mysterious Times är språket och stämningen. Omslaget reflekterar innehållet otroligt bra och boken är verkligen så mysig som ni tror att den är. Det är lått att bli indragen i handlingen och den alternativa staden just på grund av hur välskriven den är. Den är så där lagom annorlunda så att det både är fascinerande och skrämmande på en och samma gång. Trevayne är också bra på att skapa karaktärer. Det finns egentligen ingen som du kan relatera till men samtidigt gillar du dem. Jack är en bortskämd snorunge (som i och för sig utvecklas under handlingen), föräldrarna är frånvarande och så vidare…

Jag har förstått så här i efterhand att detta är steampunk. Jag har aldrig läst en bok ur steampunkgenren förut men måste säga att jag gillar den oerhört mycket. Boken har en skön blandning av science fiction, historia och middle grade. Jag vill absolut läsa fler liknande böcker efter denna!

Standard

One thought on “Flights and Chimes and Mysterious Times av Emma Trevayne (2014)

  1. Pingback: Månadssummering februari 2015 | How hollow heart and full

Kommentera

