Reading is sexy ♥

Himmelstrand av John Ajvide Lindqvist (2014)

John Ajvide Lindqvist (1)John Ajvide Lindqvists senaste roman Himmelstrand är verkligen annorlunda. Jag vet inte om jag någonsin läst en roman som denna. Jag har svårt för att genrebestämma romanen men det närmaste är nog skräckgenren. Samtidigt är den så mycket mer. Det är, som jag läste i en recension på Goodreads, en roman om skräck snarare än en skräckroman.

Till ytan utspelas handlingen under en helt vanlig sommar på en helt vanlig camping med helt vanliga Svenssons. Tråkigare kunde det inte vara liksom. Under ytan försiggår något helt annat. Omvärlden är som bortblåst, allt är öde, personer har försvunnit, vissa har lämnats kvar, alla är hemska med varandra, människor spårar ur och så är det ju mysteriet med de vita varelserna som ändrar skepnad efter vem det är som ser dem.

Det är en komplicerad bok som jag inte är helt säker på att jag förstår. Jag  t r o r  att jag förstår den men samtidigt kan jag ju ha helt fel. Jag tror däremot att det är just detta som gör den så bra. Det är meningen att du ska ifrågasätta dig själv och dina upplevelser och det är meningen att du ska känna dig osäker och illa till mods. Det är min teori i alla fall.

Standard

3 thoughts on “Himmelstrand av John Ajvide Lindqvist (2014)

  1. Jag fick denna i julklapp förra året, men eftersom jag gärna vill läsa hans böcker i kronologisk ordning så kommer det nog att dröja innan jag kommer till den. Har bara hunnit med tre av hans böcker hittills…

  2. Pingback: Månadssummering februari 2015 | How hollow heart and full

Kommentera

