Reading is sexy ♥

Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren (2011)

Mats Strandberg (1)Jag kan redan nu säga att Mats Strandbergs och Sara Bergmark Elfgrens Cirkeln, första boken i Engelsforstrilogin, kommer att vara en av de bästa böckerna som jag läser i år. I går skrev jag apropå det ett inlägg som summerar rätt så bra vad jag tycker om boken. Den är helt underbar och jag har svårt att vara objektiv, bara så att ni vet, det här kommer med andra ord att bli en enda kavalkad av fangirlande.

Det är mycket som imponerar med Cirkeln. För det första ger den en realistisk bild av tonåringar och hur det är att bo i ett litet samhälle mitt ute i ingenstans. Risken med att läsa ungdomsromaner, tycker jag, är att tonårstiden ofta idealiseras och karaktärernas liv och utseende är ofta  f ö r  perfekta. Alla karaktärer i Cirkeln känns realistiska. Du känner igen Ida, Anna-Karin, Linnea, Vanessa och Minoo i personer du har träffat och deras hemförhållanden känner du också igen. Ingen är perfekt och ingen är fullt lycklig.

För det andra så ger den också en trolig bild av magi och dess användningsområden. Trots att tjejerna blir väldigt imponerade och känner sig utvalda så glorifieras inte magi. Om vi jämför med magi såsom i Harry Potter-böckerna så känns denna mer jordnära. Den fokuserar mer på elementen och bestäms mer efter just ditt element. Dessutom så upplever i alla fall jag att magi i Cirkeln är något du växer in i och förtjänar. I Harry Potter-böckerna kan nästan vem som helst göra så att föremål svävar. I Cirkeln är det vara vissa som kan det.

För det tredje har författarna lyckats skapa en sådan otroligt bra stämning i sitt berättande. Egentligen är handlingen rätt så hemsk med en massa självmord, mobbning och familjebråk men på något sätt lyckas författarna med en slags murder-mysterystämning. Det är en otrolig spänning i handlingen och den är en riktig bladvändare. Jag läste boken på jobbet men tog hem den för en helg då jag inte läste något annat. Jag hade läst kanske 300 sidor och hade 200 sidor kvar då jag satte mig i soffan för att läsa. Och plötsligt var boken slut.

För det fjärde, och för nu även det sista, är alla relationer så lidelsefulla. Det är ingen som har en lätt relation till någon och det är otroligt mycket olycklig kärlek. Allt är enormt tragiskt men samtidigt rätt så verklighetstroget.

Jag är snart klar med andra boken i Engelsforstrilogin, Eld, och en recension borde komma i dagarna.

Standard

One thought on “Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren (2011)

  1. Pingback: Månadssummering februari 2015 | How hollow heart and full

Kommentera

