Reading is sexy ♥

The Curious Incident of the Dog in the Night-Time av Mark Haddon (2003)

Mark Haddon (1) Mark Haddons The Curious Incident of the Dog in the Night-time är en sådan annorlunda bok att det är svårt att veta var jag ska börja. I grunden är det en slags mysterium-mordgåta för unga samtidigt som handlingen också fokuserar på familjerelationer och Aspergers syndrom. För mig är den lika mycket underhållande som den är utbildande och lika mycket för unga som den är för äldre. Jag fastande verkligen för Mark Haddons berättarstil, handlingen och karaktärerna. Allt är liksom bra och det finns nog inget som jag inte gillar med den.

Huvudkaraktären Christopher har Aspergers syndrom och det är genom honom som vi måste lösa mordet på grannpudeln. Det är ett mycket smart drag av Mark Haddon eftersom det gör det hela mer komplicerat än en vanlig mordgåta. Christopher har, som de flesta med Aspergers, mycket speciella saker för sig och är inte riktigt med på banan vad gäller sociala företeelser. Till exempel så gillar han inte färgen gul och bestämmer om en dag kommer att bli bra eller inte på hur många gula bilar han ser på morgonen. Ser han istället flera röda bilar så kommer det att bli en bra dag.

Christopher hittade grannpudeln mördad en kväll och bestämmer sig för att det är han som måste lösa mordet då det verkar som att ingen annan är intresserad av rättvisa. Grannfrun (som ägde hunden) tror att det är Christopher själv som har mördat hunden och till och med Christophers pappa vägrar att hjälpa honom i hans jakt. Det är däremot inga problem att läsa mellan raderna och skapa sig en egen idé om vem det är som ligger bakom mordet. Jag hade i alla fall mina teorier.

Ett annat smart och genomtänkt drag av Haddon är referenserna till matematik. Eftersom Christopher har svårt för social kontakt flyr han ofta till matematikens värld. Boken är full av matematiska skämt och uträkningar och trots att jag inte förstår dem så passar de in. Det är på något vis trevligt att han gillar matematik. Det är en trygghet och ett sätt för honom att få rätsida på världen.

På sätt och vis kunde jag räkna ut slutet och gissa mig till vem mördaren var. Det är inte alls en mörk bok, utan rätt så oskyldig och fin, så att kalla personen för mördare är kanske lite väl grymt. Men för Christopher är det en mördare. Jag kunde också räkna ut vad som hade hänt vissa karaktärer och hur framtiden skulle bli för Christopher och hans familj.

Det jag vill säga är att det inte är särskilt förvånande men det gör samtidigt ingenting. Det är en bra bok ändå. Den är dessutom oerhört lättläst. Jag tror att det bara tog mig en sittning faktiskt.

Standard

3 thoughts on “The Curious Incident of the Dog in the Night-Time av Mark Haddon (2003)

  1. Jag tycker väldigt mycket om den här. Faktum är att jag läste den lite på grund av att den nämndes i en av mina läroböcker, Psychology in Education, som bra att läsa för att bättre förstå personer med autismspektrumtillstånd. Det märks att Haddon har arbeta med många barn med dessa tillstånd och det känns som ett väldigt realistiskt och respektfullt porträtt.

  2. Pingback: Månadssummering februari 2015 | How hollow heart and full

Kommentera

