Reading is sexy ♥

På västfronten intet nytt av Erich Maria Remarque (1928)

EM Remarque (1) Jag såg filmen På västfronten intet nytt från 1979 för några månader sedan och har sedan dess varit hemskt sugen på att läsa boken som ligger till grund för filmen. Det är en sådan bok som man borde läsa, tycker jag, om man gillar klassiker. I januari läste jag boken och måste säga att jag är mycket imponerad. På västfronten intet nytt (1928) är inte bara en rätt så tunn bok med mycket innehåll, den översätts också bra till film.

Risken med bok kontra film är att du aldrig vet vad du får. Läser du boken före du ser filmen vet du vad som kommer att hända och det hela blir aldrig riktigt så spännande som det borde vara och dessutom är du nästan alltid missnöjd med rollbesättningen. Ser du filmen före du läser boken uppstår liknande problem. Nu gör jag ju grova generaliseringar, som ni förstår, men själva tanken bakom mitt resonerande är fortfarande sant. Du är aldrig fullt nöjd. Det är lite grisen i säcken över det hela. I det här fallet var det hela mycket lyckat. Det var inte mycket som var annorlunda i bok kontra film och då var det inget som förstörde på något sätt. Det är dessutom lite svårt att bli spolierad av händelserna i första världskriget.

Jag gillade verkligen På västfronten intet nytt. Jag vet att delar av boken har varit rätt så kontroversiell med tanke på hur Remarque porträtterat den tyska arméns vårdpersonal som likgiltiga och oförstående men jag måste säga att det gjorde det hela intressant. Jag är i och för sig inte ute efter historiskt korrekthet, ska sägas.

Rekommenderas starkt!

Standard

3 thoughts on “På västfronten intet nytt av Erich Maria Remarque (1928)

  1. Pingback: Månadssummering januari 2015 | How hollow heart and full

  2. Åh, nu blir jag nostalgisk! Tvingades läsa den i skolan på högstadiet, men blev helt fast. Tror det var första detaljerade krigsskildringen jag läste, så den berörde väldigt mycket då. Misstänker dock att den skulle stå ut väldigt fint ur bruset även idag.

    Tack för påminnelsen, måste se om jag kan hitta den någonstans.

Kommentera

