Reading is sexy ♥

Månadssummering januari 2015

2015-01-31 12.46.32

♂ Eggers, Dave – A Hologram for the King
♀ Bivald, Katarina – Läsarna i Broken Wheel rekommenderar
♀ Lu, Marie – Legend
♀ Winspear, Jacqueline – Maisie Dobbs
♂ Hornby, Nick – Ten Years in the Tub: A Decade Soaking in Great Books
♂ Doctorow, E.L. – The March
♀ Taylor, Laini – Daughter of Smoke and Bone
♂ Remarque, Erich Maria – På västfronten intet nytt

Jag vet att jag är otroligt sen med sammanfattningen för januari men det fick bli så den här gången. Det viktigaste är att jag skrivit den – inte att den är i tid. Jag har hur som helst haft en bra månad i januari med totalt åtta utlästa böcker och en påbörjad. Jag har dessutom lyckats läsa ett fint urval av sci fi, chick-lit, dystopi, historia och fakta. Jag är grymt nöjd med andra ord!

Det är svårt att välja men den allra bästa boken jag läste i januari är nog Nick Hornbys Ten Years in the Tub. Eller Maisie Dobbs. Det är två bra böcker men av helt olika anledningar. Ten Years in the Tub har en skön blandning av humor och nörderi medan Maisie Dobbs lockade fram mycket känslor. Jag var inte alls beredd på att jag skulle gilla den lika mycket som jag gjorde. Den sämsta boken jag läste var utan tvekan Laini Taylors Daughter of Smoke and Bone. Det var inte alls en bok för mig. Jag kan förstå att andra gillar den och visst kan jag se positiva sidor av den men jag vet inte. Jag har nog kommit över den typen av YA, tror jag.

När det kommer till de läsutmaningar som jag åtagit mig under 2015 går det framåt. Det är egentligen bara The Remains of the TBR som går upp och ned som jag vet inte vad. Jag läser flera böcker och siffrorna sjunker men så köper jag flera böcker och siffrorna stiger och så vidare. Just nu har jag 61 olästa böcker som jag ska tackla under året. I januari läste jag en bok för The Great Re-read men har, på grund av tidsbrist, glömt att dokumentera. Jag får förbättra mig! Jag förträngde helt #ayearathon för januari och hade med det ingen möjlighet att delta i temat fristående. Jättepuckat, måste jag säga. Något som jag däremot varit desto bättre på är boktolvan då både Katarina Bivald och Laini Taylor var med på listan som nummer 11 och 12.Jag lyckades dessutom pricka av fem punkter i kaosutmaningen. Det har med andra ord varit en rätt så blandad månad vad gäller utmaningar. Vissa har varit lyckade medan andra har varit stora misslyckanden.

Vid månadsskiftet var jag mitt uppe i John Ajvide Lindqvists Himmelstrand så därför är den med på bilden. Jag hann dessvärre aldrig läsa ut den i januari och därför kommer den med i februaris sammanfattning.

Standard

Kommentera

