Reading is sexy ♥

The March av E.L. Doctorow (2005)

EL Doctorow (2)Kommer ni ihåg förra året då jag blev så hänförd av Homer and Langley? Jag hade svårt att hämta mig från romanen då den satte rätt så djupa spår i min läsning och nu har det hänt igen med The March. Det som är riktigt spännande är att det är en bok om det amerikanska inbördeskriget och i ärlighetens namn visste jag inte att jag var intresserad av den biten historia. Jag har nog inte läst en enda bok om den perioden i alla fall. Hur som helst var The March en jättebra bok.

Vi får följa flera olika berättare på den milslånga soldatmarschen genom Georgia och the Carolinas. Det är död, förstörelse, plundring och misär som sammanfattar boken och trots att det är rent ut sagt för jävligt från sida ett är det en fantastisk skildring av kriget. Soldaterna har ett turbulent känsloliv och som läsare får vi en mycket intressant inblick i deras inre. Dessutom får vi en viss inblick i slavarnas liv i form av den förrymde Pearl som följer med soldaterna på deras marsch.

Jag är riktigt imponerad av hur Doctorow lyckas blanda ett sådant poetiskt berättande med sådana barbariska levnadsförhållanden och personer. Det är oerhört fascinerande och inte alls lätt att få så naturligt som Doctorow lyckades med. För mig är det här en ny sida av författaren då jag tidigare bara läst Homer and Langley som ändå handlar om två vita välbärgade män i New York City. Kontrasten är enorm som ni kan förstå.

Rekommenderas varmt!

Standard

One thought on “The March av E.L. Doctorow (2005)

  1. Pingback: Månadssummering januari 2015 | How hollow heart and full

Kommentera

