Reading is sexy ♥

Daughter of Smoke and Bone av Laini Taylor (2011)

Laini Taylor (1) Alltså, tyvärr måste jag berätta att jag är besviken på Laini Taylors Daughter of Smoke and Bone. Jag gillar själva handlingen med mystiska handavtryck på dörrar, Prag och minst sagt tvivelaktiga ärenden i främmande länder. Början var jättebra och jag gillade alla beskrivningar av Prag som stad.

Jag hade däremot svårt för Taylors personbeskrivningar. Det hela kändes mer som en fanfiction än en ungdomsroman. Huvudkaraktären Karou upplevdes stundvis som artificiell och alldeles för perfekt i sitt sammanhang.

Jag kan förstå tänket bakom valet av hennes, hennes vänners och änglarnas utseende men jag kunde inte alls ta till mig berättelsen. Jag vill liksom ha skavankerna.

Det samma gäller romansdelen av romanen. Den var också plastig och artificiell. Inte alls särskilt romantiskt.

Jag tror egentligen att jag är för gammal för den här typen av ungdomsroman och jag har aldrig varit särskilt intresserad av änglar och demoner.

Det kan hända att jag plockar upp bok två i trilogin men just nu är det inte särskilt troligt. Tyvärr.

Standard

3 thoughts on “Daughter of Smoke and Bone av Laini Taylor (2011)

  1. Jag som annars inte gillar fantasy så mycket gillade verkligen den här och uppföljaren likaså. Ingen aning om varför egentligen. Men så var det 🙂

  2. Pingback: Månadssummering januari 2015 | How hollow heart and full

Kommentera

