Reading is sexy ♥

Maisie Dobbs av Jacqueline Winspear (2003)

Jacqueline Winspear (1) En av de mysigaste och känslosammaste böckerna som jag läst i januari är Jacqueline Winspears Maisie Dobbs. Det är den första boken i en, vad jag förstår, pågående serie om den Londonbaserade privatdetektiven och psykologen Maisie Dobbs. Den första boken utspelas efter första världskriget i London med tillbakablickar under kriget och handlar i stort sett om hur Maisie blev privatdetektiv och hennes första fall.

Jag känner mig fruktansvärt besatt av Maisie Dobbs. Jag avgudar whodunits som både har ett riktigt bra fall och en mysig stämning. Den balansen är inte allt för vanlig, kan jag tänka mig, men Jacqueline Winspear har verkligen lyckats. Jag gillar hennes språk och den passar verkligen. Jag är egentligen rätt så obekant med både författaren och serien. Jag visste att den förta boken existerade eftersom jag länge sett den i bokaffären men jag visste faktiskt inte hur pass många böcker det fanns i serien eller hur pass känd Winspear är. Jag är grymt sugen på att läsa mer men känner att jag måste lägga band på mig själv eftersom jag har en massa andra saker att läsa.

Maisie Dobbs är en underbar karaktär. Hon är stark, intelligent, uppfinningsrik, snäll och rolig. Jag tycker att hon påminner lite om en ung miss Marple faktiskt. Jag gillar också de andra karaktärerna i boken. Vaktmästaren, pappan, mentorn och Simon Lynch. Fy vad Jacqueline Winspear är bra på bitterljuv kärlek. De so läser mycket whodunits vet hur det är med kärlek och privatdetektiver men, alltså, det är helt omöjligt att inte bli besatt av romantiska relationer i sådana böker då de är så fina. Det är en extremt bitterljuv roman.

Friends (1)

Standard

5 thoughts on “Maisie Dobbs av Jacqueline Winspear (2003)

  1. Pingback: Månadssummering januari 2015 | How hollow heart and full

Kommentera

