Reading is sexy ♥

Legend av Marie Lu (2011)

Marie Lu (1)Jag var väldigt osäker på om jag skulle gilla Legend av Marie Lu då jag köpte boken i december. Samtidigt var jag nyfiken på vad det var som alla pratade om. Det är en populär trilogi bland unga och jag ville i alla fall läsa första boken för att hänga med i diskussionen. Legend handlade inte alls om det jag trodde att den skulle handla om. Det tog ett tag innan jag kom in i handlingen, jag är tydligen inte så van vid dystopisk ungdomsscience fiction fantasy, och Jag tror att jag läste i alla fall en fjärdedel av boken innan jag kunde uppskatta den ordentligt.

Jag vet inte vad jag tycker om huvudkaraktärerna än. Day och June var liksom inte det intressanta i handlingen. Det intressanta var världen och pesten som härjade i de fattiga områdena. Handlingen utspelas i Los Angeles, USA men det är en helt annan stad än den vi känner till idag. Lus Los Angeles är pesthärjat, militäriskt och otroligt segregerat. Handlingen påminde mig vid flera tillfällen om Hungerspelen. Redan i inledningen vet du att allt inte är som det ska vara och att regeringen, liksom i Hungerspelen, är korrupt. Det finns sådana uppenbara samhällsskillnader att det är svårt att blunda för det. De svagsinta tas från de fattigas hem för att ”sättas i arbetsläger” men varenda kotte som läser boken förstår att det är betydligt värre än så. Samtidigt lyckas regeringen hålla den rika delen av samhället helt omedvetna om vad det är som händer i de fattigare delarna. Som i Hungerspelen.

Det finns en sida som du automatiskt hejar på samtidigt som du förstår att många på den andra sidan av samhället inte har någon koll på hur det är ställt. Day och June är båda huvudkaraktärer och trots att de är på olika sidor av samhället så sympatiserar du med båda. De är båda offer för sin samhällsklass.

Handlingen blev starkare mot slutet av boken och de sista 20 sidorna var riktigt spännande. Jag tror att uppföljaren Prodigy blir riktigt spännande.

Standard

One thought on “Legend av Marie Lu (2011)

  1. Pingback: Månadssummering januari 2015 | How hollow heart and full

Kommentera

