Reading is sexy ♥

Läsarna i Broken Wheel rekommenderar av Katarina Bivald (2013)

Katarina Bivald (1)Jag gick med i en bokcirkel för ett tag sedan och den första boken vi ska läsa i år är Katarina Bivalds hyllade Läsarna i Broken Wheel rekommenderar. Och eftersom jag inte är jättesmart så väntade jag till en vecka innan träffen med att börja läsa boken. Jag trodde uppriktigt sagt att jag inte skulle hinna. Den är 396 sidor lång med liten textstorlek. Jag började ändå att läsa i går morse och BOOM! så var den slut. Jag läste ut den på en dag. Innan jag började läsa boken var jag inte säker på om jag skulle gilla den heller. Jag vet inte varför men jag hade inbillat mig att det var en sådan bok som jag inte skulle gilla. Givetvis hade jag fel. Det är faktiskt en sådan bok som du bara måste sträckläsa för att den är så bra.

Läsarna i Broken Wheel rekommenderar handlar om en brevväxling mellan den svenska bokhandlaren Sara Lindqvist och den amerikanska småstadsbon Amy Harris. De pratar om allt mellan himmel och jord i dessa brev och byter dessutom böcker med varandra. De bestämmer att de ska träffas och Sara åker därför till Amy i Broken Wheel, Iowa. Det enda problemet är bara att då Sara väl anlänt till det lilla samhället så har Amy dött.

Jag fastade direkt för handlingen och jag ville veta vad det var som hade hänt Amy och hur det nu skulle gå för Sara i ett främmande samhälle. Sara är en mysig huvudkaraktär som det är lätt att sympatisera med. Det jag gillar allra mest med henne är att hon är så vanlig. Det finns inget speciellt med henne. Det gör liksom det hela mer trovärdigt på något vis. Jag gillade också de andra karaktärerna trots att sådana som Tom tog nästan hela boken för mig att acceptera. Jag hade så svårt för honom alltså. Grace och George var två favoritkaraktärer. Grace var hur skön som helst.

Jag vet inte vad jag tycker om den romantiska delen av boken. Lite för tråkigt och förutsägbart skulle jag kunna sammanfatta det som. Jag föredrog de andra karaktärernas romanser. Slutet var också lite udda. Jag gillade det på sätt och vis men jag tyckte samtidigt att biten med den amerikanska regeringen var rätt så onödig. Det blev liksom för mycket som den där scenen i Sweet Home Alabama på något vis. Det var det första jag tänkte på i alla fall…

Hur som helst. Läsarna i Broken Wheel rekommenderar en söt feelgoodroman om död, böcker och galna småstadsbor som jag tror att de flesta skulle gilla. Personligen tycker jag att det är rätt så skönt att jag faktiskt gillar den första bokcirkelboken. Det hade liksom varit jobbigt att komma dit och berätta att jag hatade den. Puh.

Standard

3 thoughts on “Läsarna i Broken Wheel rekommenderar av Katarina Bivald (2013)

  1. Jag tyckte den här var väldigt charmig när jag läste den, och kände igen mig en hel del i Sara. Till exempel går jag aldrig långt utan en pocketbok och önskar verkligen att jag kunde plocka upp den när det blir en lång, konstig tystnad i samtalet 😉

  2. Pingback: Månadssummering januari 2015 | How hollow heart and full

Kommentera

