Reading is sexy ♥

A Hologram for the King av Dave Eggers (2012)

Dave Eggers (2)Som jag skrev i årets första inlägg blev den första utlästa boken för det nya året Dave Eggers A Hologram for the King från 2012. Det är en roman som fått mycket beröm för både handling och språk men eftersom jag alltid känt en viss rädsla inför Eggers böcker har jag inte läst den förrän nu. Och, som alltid, så här i efterhand känns det helt befängt. Det var en jättebra bok.

A Hologram for the King handlar om den rätt så tragiske och misslyckade affärsmannen Alan Clay. Han har fått uppdraget att landa ett IT-kontrakt som inte bara kan rädda honom från personlig konkurs, det kan också rädda hans relation till sin familj och sina vänner. Problemet är bara att han har allt emot sig. Alla jobb han förtar sig går åt skogen, hans familj verkar inte vilja ha något att göra med honom och till råga på allt ska han landa ett jättestort kontrakt mitt ute i Saudi Arabiens öken. För kungen dessutom.

Jag visste redan från början hur boken skulle sluta. Jag såg två tänkbara situationer framför mig och det visade sig att en av dessa var helt rätt. Egentligen är det lätt att förutse hur en sådan här bok kommer att sluta. Det finns liksom i luften och trots att du vet att det hela är en enda accident waiting to happen kan du bara inte låta bli att titta på. För du vet att nederlaget kommer att svida som fan.Gif (1)Vissa delar av boken gav mig ångest. Jag hatar böcker och filmer där huvudkaraktären ska ta sig till en plats men har, på något vis, lyckats försova sig just den dagen. Och som dessutom har svårt att ta sig till platsen då de väl vaknat. Han ringer till hotellets reception och de lovar att de ska fixa fram någon som kan skjutsa honom om några minuter, han väntar men inget händer, han ringer upp receptionen igen och de säger att det kommer att ta ytterligare en stund, han väntar men inget händer, han ringer upp igen och i receptionen säger det att den förra ilen fick ett fel och att de ringt efter en ny. Och så håller det på hur länge som helst. Alan Clay var i övrigt en rätt så misslyckad människa. Patetisk faktiskt. Det finns och andra sidan andra sköna karaktärer, som Yousef till exempel. Han var hur skön som helst.

Det var, trots detta, en jättebra bok. Den är nog inget speciellt i det stora hela men en intressant läsning som nog kan tilltala den breda massan. Det är ett enkelt språk med inte så mycket text på varje sida. Jag läste ut boken på bara någon dag och det är en bok som är skriven för en sådan typ av strategi, tror jag. Jag är på det stora hela rätt så nöjd med att det blev årets första utlästa bok.

Standard

One thought on “A Hologram for the King av Dave Eggers (2012)

  1. Pingback: Månadssummering januari 2015 | How hollow heart and full

Kommentera

