Reading is sexy ♥

Sammanfattning av bokåret 2014 | Del tre

Utmaningar

Jag har som alltid jättehöga ambitioner att delta i flera utmaningar men tvingas alltid att överge åtminstone en eller två av dessa på grund av tids- eller intressebrist. Oftast är det det senare. Ibland önskar jag att jag hade ett starkare driv men samtidigt vill jag inte planera min läsning allt för detaljerat. Då känns det liksom inte äkta på något vis. Som referens, under 2013 deltog jag allt som allt i sju utmaningar och klarade fyra av dessa. I år har jag deltagit i åtta utmaningar och klarat hälften av dessa. Jag har med andra ord varit mer ambitiös men det har och andra sidan inte lett någonstans.

52 VECKOR, 52 BÖCKER | Egentligen vet jag inte varför jag ens brydde mig om att utmana mig själv till detta. Från början var jag inspirerad av en bloggare som beslutat sig för att läsa en bok i veckan och jag ville göra det samma. Jag hade satt ett liknande mål året innan och klarat det så jag tänkte väl att jag ville göra om det. Det skulle visa sig att jag hade underskattat min förmåga att läsa och klarade snart av utmaningen. Jag läste nästan dubbelt så många böcker faktiskt. AVKLARAD!

SPÄNNINGSUTMANINGEN | En utmaning skapad av Cum libris non solus och som i sig var intressant. Jag hade bara inte tid för den och hoppade därför av den rätt så tidigt. Jag läser inte särskilt mycket deckare eller traditionell spänningslitteratur och kände väl heller inte att det var en utmaning för mig. Från början hade jag också tänkt kombinera detta med en slags novellutmaning men det blev verkligen inte av. ÖVERGIVEN!

SOOKIE STACKHOUSE-BOXEN | Jag hade fyra böcker kvar att läsa i Sookie Stackhouse-boxen att läsa men hade ändå skjutit på det i evigheter. Året innan hade jag bara läst en av böckerna. Tack gode Gud valde jag att läsa de kvarvarande fyra tidigt på året. Det är en jätteskön serie som jag verkligen gillar. Jag kan inte påstå att den har ett stort litterärt värde men den är i alla fall spännandE. AVKLARAD!

BOKTOLVAN | Jag klarade nästan boktolvan. Jag läste tio av tolv författare. Det var bara Shirley Jackson och Markus Zusak jag inte hann med. Året dessförinnan han jag bara läsa sex av tolv författare. Jag hoppas på att klara utmaningen nästa år. EJ AVKLARAD!

TEGELSTENSUTMANINGEN | Jag utmanade mig själv med att läsa Mark Z. Danielewskis House of Leaves, Sir Thomas Malroys Le Morte Darthur och Kerstin Ekmans Rövarna i Skuleskogen under året. Jag läste inte en enda av dessa. De står fortfarande olästa i bokhyllan. Jag läste däremot två andra tegelstenar, The Luminaries och Den Hemliga Historien, vilket också är bra. Men det betyder inte att jag klarade utmaningen för det. ÖVERGIVEN!

KAOSUTMANINGEN | En utmaning som jag var riktigt bra på var kaosutmaningen. Jag lyckades pricka av 34 av 40 punkter. Jag kommer ihåg att jag var oerhört skeptisk i början då jag tyckte att punkterna var alldeles för svåra. Vad fel jag hade! Jag har bestämt att jag också ska delta i nästa års kaosutmaning. AVKLARAD!

TRE PÅ TRE | Tekniskt sett lyckades jag med utmaningen då jag läste alla tre böcker jag sagt att jag skulle läsa. Jag misslyckades däremot med intresset för utmaningen. Jag var inte så involverad i utmaningen som jag var förra året och året dessförinnan. Det kändes liksom inte som att jag deltog alls. Det är något som jag måste förbättra till nästa år och kanske välja mer fängslande böcker då också. AVKLARAD!

Standard

Kommentera

