Reading is sexy ♥

The Holmes Affair av Graham Moore (2010)

Graham Moore (1) En av de mer underhållande böckerna jag har läst den senaste tiden är The Holmes Affair av Graham Moore. Boken har två handlingar, en 2010 och en 1900, som utspelas i vartannat kapitel. Den första handlingen fokuserar på mordet på en berömd Sherlock Holmes-kännare och Sir Arthur Conan Doyles ökända, men dessvärre försvunna, dagbok. Den andra handlingen, den som utspelas under 1900, fokuserar på vad som hände Sir Arthur Conan Doyle under tiden som dagboken tar upp.

Jag måste erkänna att jag köpte boken enbart på grund av dess omslag. Jag var nämligen i min lokala bokhandel i ett annat ärende och råkade se två böcker med nästintill likadana omslag. Jag kände att jag var tvungen att köpa den ena och tyckte då att The Holmes Affair hade en bättre handling. Det är exakt samma bild, men spegelvänd och med en nyans av gul. Nu kommer jag inte ihåg vad New Yorks Gudar handlar om men jag är glad att jag valde The Holmes Affair.

2013-10-04 14.46.13

Det är, som man kanske kan förstå, inget stort litterärt verk. Det är en historisk roman om Sir Arthur Conan Doyle och mord. Men det är trots det en spännande och fartfylld roman som kan underhålla. Jag kunde i alla fall inte förutse vem mördaren var. Jag visste inte riktigt vem jag trodde att det skulle vara men jag är nöjd med hur den slutade. Dessutom så hann jag fästa mig vid karaktärerna och jag brydde mig om deras öden. The Holmes Affair skulle nog vara en perfekt lättläst roman mellan krävande tegelstenar.

Standard

Kommentera

